Jag har ända sedan jag blev private banking-kund hos Avanza haft som vana att lägga ordrar på tusen kronor och betala minimicourtaget 1 krona. Idag upptäckte jag att det inte stod 1 krona när jag lade min order utan istället 1,45 kronor eller 1,5 kronor. Det visade sig att Avanza utan att informera sina kunder chockhöjt minimicourtaget med 50 procent!
Avanza hävdar att man inte alls höjt priset utan bara infört annorlunda öresavrundning. Enligt Avanzas oförskämda kundtjänst på X skulle kundkollektivet, som genomsnitt, rentav tjäna på förändringen, enligt interna datakörningar, som ej närmare specificeras. Den oförskämda kundtjänsten menade dessutom att då det bara handlar om ören att betala var det överhuvudtaget inget att bry sig om.
När jag lägger en order bryr jag mig inte om vad andra Avanza-kunder betalar. Jag vet att jag får betala cirka 50 procent mer i courtage och det är jag inte alls nöjd med.
Avanza meddelade idag också att räntan på olika sparkonton sänks med 0,5 procentenheter. Räntan på de olika krediterna sänks dock bara med 0,2 procentenheter.
Avanza står inte längre på småspararnas sida. Det är mycket lite som idag skiljer Avanza från storbankerna. Jag tror det är dags för kunderna att inse att Avanza inte längre än en kaxig uppstickare som automatiskt skulle ge de bästa villkoren. Den tiden är förbi. Idag behandlas kunderna bättre hos andra aktörer, hos storbanker såväl som hos Nordnet eller nykomlingen Savr.