söndag 31 maj 2015

Börspodden med Mikael Syding om Hedgefonder

Jag lyssnar på senaste avsnittet av Börspodden som gästas av Mikael Syding, tidigare en av huvudspelarna i hedgefonden Futuris.

Mikael Syding framstår som mycket sympatisk och visst har han huvudet på skaft. Men. Ju längre jag lyssnar ju tydligare blir det att Futuris goda resultat inte har något med kompetens att göra. Det handlar om tur. Med lite mindre tur hade det lika gärna kunnat gå åt helvete direkt.

Jag tror inte att syftet med att ha Mikael Syding som gäst var att visa på att det inte är hans skicklighet som tidvis medförde vissa framgångar för Futuris. Tvärtom verkar de båda programledarna beundra den "legendariske" hedgefondförvaltaren Syding. Min tolkning av det Syding säger blir dock entydigt den att Futuris ledning inte var klyftigare än några andra. Om det är så här det går till i de dyra hedgefonderna oroar jag mig lite grand över de 100 000 kr jag själv har placerade i Brummer Multi-strategi.

Inga kommentarer: