tisdag 30 juni 2009

Tyvärr nödvändigt med förbud mot gatumusik i Göteborg

På onsdag träder i Göteborg en ny lokal ordningsföreskrift i kraft som medför vissa begränsningar i rätten att utöva gatumusik på några platser i centrala stan. Ett antal Göteborgsmusiker, främst av lägre rang, opponerade sig igår mot beslutet i en debattartikel.

Jag tycker det är trist med förbud men står i detta fall helt och hållet bakom Göteborgspolitikerna. Vi har aldrig haft några problem med gatumusikanter i Göteborg men för några år sedan började tiggande rumänska zigenare dyka upp med dragspel och trumpeter runt om i staden. Dessa tiggarmusikanter för ett fasligt liv och kan spela samma skitmelodi på hög volym dag efter dag eftersom dumt folk uppmuntrar dem genom att skänka pengar.

Tyvärr omfattas inte Drottningtorget av förbudet vilket gör det möjligt för Mirka att fortsätta spela sin självmordsframkallande melodi även i framtiden. På Drottningtorget ligger inga butiker och trafiken fungerar som ljudbarriär mot omgivningen men det samma kan inte sägas om de av Mirkas tiggarkompisar som spelar på Avenyn. Jag har full förståelse för den butikspersonal som upplever musicerandet som ren tortyr. Det är trist att vanliga hederliga gatumusiker drabbas men eftersom det tyvärr inte verkar vara möjligt att massutvisa de kringstrykande rumänska tiggarna från Sverige är vissa inskränkningar i rätten att spela musik på allmän plats ett nödvändigt verktyg för att skapa acceptabla arbetsförhållanden för butikspersonal samt en trevligare stämning på Göteborgs gator.

För övrigt anser jag att tiggeri bör förbjudas och att utländska medborgare som ägnar sig åt denna verksamhet i Sverige, vare sig de nu är EU-medborgare eller inte, ovillkorligen skall sättas på första bästa flygplan ut ur riket. Landsbygdsläsare kanske har svårt att se problematiken men jag uppmanar er i så fall att ta en promenad genom centrala Göteborg vid nästa besök. Man mer eller mindre snubblar över de rumänska tiggarna och tiggarmusikerna oavsett var i centrum man rör sig.

Brukar du skänka pengar till tiggare eller tiggarmusiker? Hur tänker du då?

6 kommentarer:

Johan C. Svensson sa...

Hej,
du verkar vara en tämligen vidrig människa med en människosyn som hör hemma på medeltiden. Tror du att tiggarna trivs med sitt liv? Att dessutom kalla de Göteborgsmusiker som skrivit under debattartikeln för att vara av "lägre rang" visar bara på din egna kulturella kräftgång.

Gustav sa...

Hej Johan!

Jag skrev "främst av lägre rang". Vem är du att påtvinga andra dina egna kulturella värderingar? Det luktar lite tyskt 30-tal faktiskt.

Trivs tiggarna med sitt liv? Förmodligen inte. Vi måste dela in tiggarna i två kategorier, dels svenska medborgare, dels medborgare i andra länder. Svenska medborgare behöver aldrig tigga eftersom de omfattas av det sociala skyddsnätet. Ingen svensk medborgare riskerar att svälta ihjäl. När det gäller medborgare i andra stater är det i första hand upp till respektive stat att sörja för sina egna medborgare. Rumänien är medlem av EU och det bör inte finnas någon anledning för dess medborgare att tigga i andra länder, och i vilket fall som helst har Sverige inget ansvar eller skyldighet att ta hand om rumänska medborgare.

Om vi bortser från att tiggeri förstör gatubilden och skapar otrygghet (samt i fallet med rumänerna gynnar organiserad brottslighet eftersom tiggarna agerar på uppdrag av rumänsk maffia enligt polisen) vore det intressant att höra vad du anser dig uppnå genom att skänka pengar till tiggare?

Jag anser att utslagna människor bör hjälpas via de sociala myndigheterna och att stödinsatser i form av missbruksvård och psykiatriska insatser skall användas när så behövs. Men om utslagna människor kan försörja sig via tiggeri behöver de inte komma i kontakt med sociala myndigheter. "Godhjärtade" människor förstör alltså livet för tiggarna. Genom att skänka pengar till tiggare hindrar man samhället att hjälpa dessa människor (i fallet med rumänerna möjliggör man för maffian att stärka sina positioner samt nyrekrytera tiggare eftersom profiten är god).

Anonym sa...

Jag brukar ge tiggarna en tusenlapp och en kabbe. Det säkerställer att de kommer att finnas kvar en lång tid framåt

Anonym sa...

Det finns samma problem i sthlm. Jag blir irriterad på de som ger pengar till tiggarna. De får ju ändå inget av de utan pengarna går ju till organiserad brottslighet som livnär sig på folks samveten.

Anonym sa...

Hej,
Vad jag tror Johan C. Svensson syftar på när han säger att du verkar ha "en människosyn som hör hemma på medeltiden" så är det den önskade massutvisningen av rumänska romer som du nämnde i din blogg. Sedan så tycker jag att ditt svar om att han skall vara den som påtvingar andra sina egna kulturella värderingar så verkar det vara du som vill göra detta. Det är väl din åsikt att vi borde skicka hem de romer på våra gator som inte har "förstått" att de borde stannat hemma i Rumänien för att tigga. Här i Sverige har vi inte sådant tiggeri, inte på dessa gator för här tar socialen hand om alla som skulle hamna i den situationen, förutom de som inte är svenska medborgare eller? Det luktar lite mer tyskt 30-tal... Vad är det du nu tycker? Att Sverige först och främst skall ta hand om sina medborgare... Det kan jag förstå men nu är det så att Sverige är medlem i EU (något som jag för den delen inte är allt för nöjd med) betyder det då inte att de då måste leva med konsekvenserna av det vilket är en ökad migration inom EU... Men att förbjuda gatumusiken kommer varken att minska tiggeriet eller de rumäner som är här på "uppdrag" av den rumänska maffian. De kommer alltid att hitta sätt att tjäna pengar, så varför inte låta dem spela lite musik istället för att råna en?

Gustav sa...

Anonym:

1. Jag kan glädja dig med att om jag blir diktator finns det andra grupper jag kommer prioritera framför de rumänska zigenarna när det blir dags för massdeporteringar.

2. Kvaliteten på kommentarerna i den här bloggen börjar bli alldeles för dålig, vilket kan ha att göra med att det inte längre bara är ekonomibloggare som fattar tangentbordet.

3. Trots 2 väljer jag att svara dig.

"Vad jag tror Johan C. Svensson syftar på när han säger att du verkar ha "en människosyn som hör hemma på medeltiden" så är det den önskade massutvisningen av rumänska romer som du nämnde i din blogg. "

Var massutvisning av rumänska romer något som kännetecknade svensk medeltid menar du?

"Sedan så tycker jag att ditt svar om att han skall vara den som påtvingar andra sina egna kulturella värderingar så verkar det vara du som vill göra detta. Det är väl din åsikt att vi borde skicka hem de romer på våra gator som inte har "förstått" att de borde stannat hemma i Rumänien för att tigga."

Mitt påstående att musikerna som skrev under debattartikeln främst var av lägre rang var en kulturell värdering. Min åsikt att tiggande icke svenskar bör avvisas från landet är en politisk åsikt. Jag tvingar inte på någon vare sig kulturella värderingar eller politiska åsikter.

"Här i Sverige har vi inte sådant tiggeri, inte på dessa gator för här tar socialen hand om alla som skulle hamna i den situationen, förutom de som inte är svenska medborgare eller? Det luktar lite mer tyskt 30-tal... "

Som människovän lider jag varje gång jag ser en tiggare och jag vill inte ha tiggare på våra gator. Åsikten att jag inte vill se tiggare på gatorna delar jag med Gandhi, Adolf Hitler och Göran Persson men uppenbarligen inte med dig och Johan som tydligen får en kick av att skänka några kronor till den som lider för att sedan promenera iväg tänkandes "nu har jag gjort mitt, vad god jag är".

"Vad är det du nu tycker? Att Sverige först och främst skall ta hand om sina medborgare... "

Ja. Detta är min åsikt och den överensstämmer också med svensk grundlag samt internationell rätt.

"är medlem i EU (något som jag för den delen inte är allt för nöjd med) betyder det då inte att de då måste leva med konsekvenserna av det vilket är en ökad migration inom EU..."

Fri rörlighet för arbetskraft bör inte vara samma sak som fri rörlighet för tiggare.

"Men att förbjuda gatumusiken kommer varken att minska tiggeriet eller de rumäner som är här på "uppdrag" av den rumänska maffian. De kommer alltid att hitta sätt att tjäna pengar, så varför inte låta dem spela lite musik istället för att råna en?"

Intressant att du har så låga tankar om dessa rumäner att du menar att alternativet till att få spela gatumusik är att de rånar oss. Jag är inte den som pekar ut folk som rasister men det ligger nära till hands i ditt fall.

Varför inte låta dem spela, undrar du slutligen. Jo, därför att de stör vanligt hederligt arbetande folk i butiker och på gator och torg. De minskar livskvaliteten helt enkelt. Detta har Göteborgspolitikerna förstått och därför infördes förbudet.