måndag 15 juli 2019

Xact Högutdelande och dyra investmentbolag

Investmentbolagen som jag normalt sett är så förtjust i tycks mig vara väldigt dyra just nu. Rabatterna är på historiskt låga nivåer och i många fall handlas bolagen till och med till höga premier. Kanske lyckas jag hitta något investmentbolag med hyfsad värdering till nästa löning men jag har även börjat se mig om efter alternativ.

Ett sådant alternativ är den börshandlade fonden XACT Högutdelande. Fonden placerar i nordiska bolag med låg volatilitet och som lämnar utdelning. I nuläget är cirka 50 procent placerat i svenska bolag, cirka 20 procent i finska bolag, 17 procent i norska bolag och 10 procent i danska bolag.

Jag har idag köpt en liten post i denna fond och det är troligt att jag köper på mig mer när lönen kommer om investmentbolagen fortsätter att värderas högt.

Inga kommentarer: