söndag 31 maj 2015

Ekonomisk ställning 31 maj 2015

Räntesparande: 358 529 kr.
Hedgefonder: 105 213 kr.
Aktiefonder: 119 574 kr.
Aktier: 592 290 kr.

Summa tillgångar: 1 175 606 kr.

Goddag vänner. Trevlig sommar osv. På sparfronten intet nytt. Allt rullar på enligt plan. Jag har fortfarande en kapitalallokering på cirka 60 procent aktier, 30 procent räntesparande och 10 procent hedgefonder, give or take några decimaler. Utdelningsprognosen för nästa år ligger på cirka 23 400 kr. Jag känner mig komfortabel med att ha mer än 350 000 kronor på banken och har därför ganska regelbundet börjat pytsa in månadssparandet på 5 000 kr i aktieportföljen. Köpa aktier när börsen står högt? Ja, jag ser inga problem med det. Dels eftersom börsen förefaller relativt rimligt värderad, men framförallt eftersom det med min långsiktiga placeringshorisont förmodligen är mer riskabelt att försöka tajma marknadsrörelser än att köpa "på toppen". Min tolkning av de studier som gjorts inom området är att marknadstajmare förlorar mer kapital på utebliven värdeökning när de står utanför i uppgångsfaser än de tjänar på utebliven värdeminskning när de står utanför i nedgångsfaser.

Jag jobbar ytterligare några veckor innan det är dags för lite välbehövlig semester. Projekt Beach 2015 medför att sparandet får en liten extraskjuts då totalt godis- och chipsstopp för närvarande råder.

Inga kommentarer: