torsdag 1 maj 2014

Ekonomisk ställning 30 april 2014

Räntesparande:  328 034 kr.

Hedgefonder: 98 685 kr.
Aktiefonder: 95 777 kr.
Aktier: 430 835 kr.

Summa tillgångar: 953 331 kr.

Andel räntesparande 34,4%
Andel hedgefonder 10,4%
Andel aktiesparande 55,2%
Andel aktier Sverige 70,2%

Under det första tertialet har sparkapitalet ökat i värde med 25 620 kr (2,8 procent). 

Andelen räntesparande har ökat och andelen aktiesparande har minskat. Kinnevikaktien har även efter ett par försäljningar på högre nivåer än idag fungerat som ett sänke under våren. Den har fungerat som en ballong tidigare år och sammantaget ger detta ändå att aktien står på fina plus. 

Utdelningar har mottagits från och återplacerats i Swedbank och Fortum. Utdelningen från Lundbergs är för liten för att det skall vara någon idé att köpa aktier för den. Jag avvaktar istället utdelningarna från Industrivärden, Investor och Kinnevik och använder en andel av dessa för att komma upp i ett hyfsat belopp i Lundbergs.

Sparandet har på grund av en lång sjukskrivningsperiod varit lågt under våren. Jag har för första gången varit i kontakt med Försäkringskassan och om det kan jag säga att man behöver vara relativt frisk för att lyckas få pengar därifrån. Att ha ett stort sparkapital känns därför tryggt i sådana situationer. Huvudsyftet med mitt sparande har heller aldrig varit att i första hand bli ekonomiskt oberoende utan att inte behöva oroa mig för min ekonomi. Nu är jag dock tillbaka på jobbet igen och även om jag inte är friskförklarad än hoppas jag få stanna kvar där tillräckligt länge för att få ihop till den där miljonen...om börsen bara kunde stiga sisådär 5 procent fram till semestern borde saken vara klar. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Krya på dig!