söndag 30 mars 2014

Smart Konsumtionsmånad - alternativ till infantil snålmånad

Många ekonomibloggare har fått för sig att genomföra en så kallad snålmånad i april. Det handlar om mestadels vuxna människor med bra inkomster, stort sparkapital och fina marginaler i sin ekonomi. För dessa räcker det inte att ha en bra ekonomi utan de skall dessutom i sann luthersk anda pina sig lite extra. Ett alternativ hade annars kanske kunnat vara att utnyttja tiden fram till påsk för att fasta och därmed fått lite mening i utmaningen. Pengar hade sparats in på maten men istället för att bara ägna tiden åt att se pengarna på sparkontot växa hade de kunnat ägna sig åt religiös kontemplation och utvecklats som människor.

Snåljåpen lanserar ett eget alternativ till snålmånaden, nämligen en "Reverse snålmånad" (omvänd snålmånad) där det gäller att under månaden göra av med exakt hela lönen. Tanken är, menar han, att göra något man normalt inte gör och därigenom få nya perspektiv på tillvaron.

Konsumtionsmånadstanken tilltalar mig mer än snålmånaden. Jag tänker mig dock en utvecklad variant av Snåljåpens konsumtionsmånad. Hela lönen skall konsumeras upp men konsumtionen skall vara genomtänkt och stödja de mål och syften du anser viktiga. Det kan till exempel i mitt fall handla om att undvika att köpa billig importerad asiatisk skit och istället lägga lite mer pengar på att köpa prylar tillverkade i Sverige. Istället för att köpa Arlas massproducerade mejerivaror kan jag leta efter alternativ producerade nästgårds. De pengar jag sparar på att inte stödja åsiktsdiktaturen genom prenumerationer på morgontidning och tv-licens kan jag lägga på att starta prenumerationer hos sådana medier som granskar makten istället för att granska medborgarna åt makten. Fristående webbmedier kan stödjas genom donationer. Pengar som inte konsumeras upp kan skänkas till Frälsningsarmén. Tycker man att det är viktigt att stödja lokala näringsidkare kan man unna sig ett extra besök hos frisören (eller kanske byta bort den skattefifflande 100-kronorsklipparen mot en seriös frisörska) och några extrabesök hos lunchrestaurangen. Snart skall cykeln fram så varför inte låta cykelreparatören på hörnet gå igenom den? Byt inte däcken på bilen själv - betala någon att göra det åt dig!

Stanna inte vid din egen ekonomi! Utnyttja din position på företaget för att köpa in lite extratjänster från bemanningsbolag, beställ en frukttallrik storlek större som inte tar slut efter en kvart och belöna den inhyrda städpersonalen med ett stort påskägg fyllt med godis och en bukett tulpaner. Ekonomin står och stampar men med gemensamma krafter kan vi ge den en skjuts i april. Aktiekurserna mår inte bra av snålmånader. Aktier trivs med konsumtionsmånader.

1 kommentar:

jobbochfirma sa...

Fy fan vad bra!

Jag kan nog lära mig mer på att slösa upp allt under en månad än på att gneta.

frugan skulle älska det!

Bäst skulle nog vara att vi tog en snålmånad för att utbilda frun och en slösmånad för att utbilda mig.