måndag 17 mars 2014

Industrivärden

När jag sedan en tid tillbaka genomför alla nya aktieköp i mitt Investeringssparkonto blir resultatet att aktierna ägarregistreras på mig och det dimper sålunda ner årsredovisningar i brevlådan igen för första gången på många år. Det tycker jag är mycket trevligt!

Först ut i år är Industrivärden, vars årsredovisning damp ner i brevlådan strax efter lunch idag. Industrivärdens årsredovisning har ett perfekt format, som väl lämpar sig för en halvtimmes snabb genomläsning. Omslaget är dessutom lagom fult, vilket tyder på att pengar inte i onödan har hamnat i fickan på någon överbetald formgivare.

Jag gillar alla innehav i Industrivärden bortsett från den inkompetenta hisstillverkaren Kone. Lyckligtvis är innehavet i just Kone fortfarande mycket blygsamt - jag föreslår att man tar hem den mycket fina vinsten som på kort tid uppstått i Kone och lurar på någon annan dessa aktier. Industrivärden har i och för sig stor erfarenhet av att styra storföretag åt rätt håll men när rötan sitter så djupt i ett bolag som i Kone tror jag inte ens Industrivärden har vad som krävs. Kone är ett hissföretag som inte klarar av att montera fungerande hissar! Hissbranschen bygger i och för sig på att installera undermåliga hissar och sedan ta ut överpriser för service och reparationer men Kone klarar inte av att serva eller reparera hissar heller, vilket ju öppnar för ännu högre intäkter från service och reparation. Jag tror jag börjar förstå hur Industrivärden tänker nu...



3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Kan du utveckla din "analys" av Kone. Själv tror jag på en bransch med tillväxt när hela 3dje världen ska moderniseras med bl. a. Hissar.

Anonym sa...

Hej!
Kan du utveckla din "analys" av Kone. Själv tror jag på en bransch med tillväxt när hela 3dje världen ska moderniseras med bl. a. Hissar.

Gustav sa...

Hej Anonym:

Kone är värdelösa på att intallera, reparera och serva hissar. Det är ett företag med inbyggd inkompetens på hissområdet. Deras hisser suger. Deras personal suger. Det är analysen.