torsdag 31 mars 2011

En halv miljon kronor

Mitt sparkapital överstiger nu för första gången en halv miljon kronor. Den exakta summan får ni vänta lite på.

Den 16 mars 2008 skrev jag ett inlägg med namnet "Lite målsättningar". I det inlägget fastställdes målet att nå 500 000 kronor i sparkapital inom 3 år. Jag lovade också att komma med en uppföljning någon gång i mars 2011. Så här skrev jag:

Om miljonen skall komma innan jag dör vill det till att jag sätter fart. Jag räknar med en rejäl börsuppgång 2010-2011, annars kan det nämligen bli svårt att nå målet om ett sparkapital på 500 000 kr om 3 år. Givet ett sparande på 6 000 kr per månad i tre år måste kapitalet avkasta 104 000 kr på tre år. Detta motsvarar 57,7 procent av 180 000 kr. Ränta på ränta effekten och räntan på ett hela tiden (förhoppningsvis) allt större kapital gör dock att det inte är helt orealistiskt att räkna in över 100 000 kr i kapitalavkastning på 36 månader. Jag återkommer med resultatet av dessa mål någon gång i mars 2011.

Det är inte utan viss tillfredsställelse jag så här tre år senare kan räkna in den där halvmiljonen på exakt utsatt tid! Sparsamt leverne är en blogg som håller vad den lovar...

10 kommentarer:

Bryggarn' sa...

Otroligt bra jobbat! Underbart att höra! Själv har jag ett par månader kvar :)

//Markus

Anonym sa...

Fan vad coolt! Grattis!

Bea sa...

Grattis! Fantastiskt duktigt av dig.. :) Det e nästan så jag blir lite imponerad... eller mycket.

Blir det ett nytt mål efter det här?

Gustav sa...

Markus:

Tack. Vi får väl se vem som kommer först till miljonen sen! :)

Miljonärsmammam:

Jepp, jag är jättecool. ;)

Bea:

Nej, några nya mål kommer inte att publiceras. Självklart vill jag precis som alla andra ekonomiskt sinnade någon dag kunna kalla mig miljonär men hur jag skall ta mig dit har jag inte preciserat.

Robert sa...

Först ett jättegrattis och riktigt kul att din prognos var så exakt för målet.

Varför vill du inte sätta ytterligare mål? eller har du mål som du inte lagt ut på bloggen bara?

Anonym sa...

Gott jobbat, det är kul att följa din blogg och känna igen sig i mycket. Lycka till även i fortsättningen!
/Mattias

Gustav sa...

Arbetande pengar:

Tack. Ett mål bör vara någorlunda väl underbyggt för att fylla någon funktion. Den här bloggen går ju numera på sparlåga och därmed finns inte riktigt samma drivkraft längre att sätta mig ner och räkna på samt formulera såna mål. En miljon kronor är naturligtvis ett självklart mål, men någon plan för att nå dit finns inte mer än att ekonomin även fortsättningsvis skall drivas med överskott månad för månad och pengarna placeras på bästa sätt enligt den fördelning jag har. Jag skulle vara oerhört nöjd och mycket glad om jag vid årets slut har 600 000 kr men för att nå dit krävs en mycket positiv börs. Se där, nu tvingade du ur mig ett "inofficiellt" mål ändå. :)

Mattias:

Tack! Jag tycker också det är trevligt att läsa när andra bloggare summerar ihop sitt kapital varje månad. Somliga är betydligt duktigare på kapitalansamlingen och placeringen men så länge jag slår Finanskvinnan är jag nöjd (och henne har jag utklassat i tre år...).

Destination Miljonär sa...

Grattis, bra jobbat! =)

Gustav sa...

Kanske dags att byta namn till destination miljonär2 nu då, Christian!? :)

Destination Miljonär sa...

Gustav, haha :) låter som en bra idee;)