söndag 13 februari 2011

"Aktieklubben RikaTillsammans" = olaglig aktiefond?

Det var ett tag sedan jag skrev om MLM-sidan RikaTillsammans. Av en slump klickade jag mig dock in på sidan idag och upptäckte då att RikaTillsammans-Jan tillsammans med några kollegor har startat en aktieklubb. Kul för dom, tänkte jag, i en aktieklubb är det inte givet att man förlorar pengar så som det är i MLM-verksamhet (även om det är högst troligt).

Sen läste jag vidare och upptäckte att det inte handlar om en aktiesparklubb utan om ett förtäckt aktiefond. Låt mig citera: "Vi mäter vår aktiesparklubb mot indexet OMX Stockholm 30. Det innebär att när vi är bättre än det så tar vi ut en avgift på 30% av det som vi överstiger indexet. T.ex. om OMX Stockholm 30 gör 10% och vi gör 15% så har vi slagit indexet med 5%. Då tar vi 30% av 5%, det vill säga 1.5% i avgift. Din avkastning blir således 15% – 1.5% = 13.5%. Om vi inte slår indexet, tar vi ej heller någon avgift. OBS! Om OMX Stockholm 30 går t.ex. -10 % och vi går -5% så är det att anse att vi har gjort bättre än index och vi tar ut avgift på de 5% överstigande procenten."


En "aktieklubb" som tar ut en avgift för förvaltningen som inte är avsedd att täcka driften av "aktieklubben" utan istället är en ersättning för förvaltning av "aktieklubben" som kommer endast några enskilda medlemmar tillgodo i rent vinstsyfte är ingenting annat än en aktiefond. Aktiefonder kräver tillstånd av Finansinspektionen. Endast ansökan går på över 100 000 kr och det krävs till exempel ett aktiekapital på 125 000 Euro. Jag utgår ifrån att Aktieklubben RikaTillsammans inte har något tillstånd från Finansinspektionen och verksamheten är därmed olaglig.


Företrädare för Aktieklubben RikaTillsammans får gärna höra av sig till denna blogg och förklara varför man bedriver fondverksamhet utan tillstånd från Finansinspektionen samt att, om man anser att det inte är olaglig fondverksamhet, i så fall förklara hur detta motiveras juridiskt.

15 kommentarer:

Anonym sa...

MLM-fånarna hittar alltfler möjligheter att berika sig själva...
Det du hitta om egna "avgifter" som inte enbart är för driften av fonden låter intressant. Och nog absolut olagligt.
Kanske de hittat ett bra upplägg för att klara sig undan vad lagen tycker?
Brukar titta in på Cint.se och läsa lite om vad de försöker kränga.
STOR humor där.

S sa...

Det finns exempel på aktiesparklubbar som låter ett AB sköta förvaltningen. Huvudägarna äger dessutom A-andelar i klubben med högre röststyrka och alla andra B-andelar vilket gör att "diskussioner" ej förekommer utan placeringar sköts av styrelsen. Samma styrelse som äger AB:t som sköter förvaltningen och tar ut avgift av klubben för detta... Ett smidigt sätt att bedriva fondverksamhet fast det ser ut som aktiesparklubb.

Gustav sa...

Spartacus:

Men är det lagligt?

S sa...

Aktiesparklubbar är en form av enkla bolag. Både fysiska som juridiska personer kan vara med som bolagsmän i enkla bolag. Man kan därmed utse en juridisk person som representant och förvaltare. Vad som är skälig ersättning för att sköta ruljansen i enkla bolag regleras i avtal mellan bolagsmännen.

Gustav sa...

Spartacus:

Aktieklubben Rikatillsammans vänder sig till allmänheten. Jag har mycket svårt att se att man kan komma undan de strikta krav som ställs för att starta en fond genom att istället gå vägen via en aktieklubb. Rikatillsammans drivs för att ge vinst åt Jan med kompanjoner. Jag skall kladda ihop en anmälan till Finansinspektionen när jag får tid över så att saken utreds.

S sa...

Ja det går alltid titta med FI. InsiderInvest, Sound Invest m.fl.kör liknande koncept. TA Invest tror jag åkte dit för bedrägeri, men de lurade till sig miljonbelopp om jag minns rätt.

Enligt mig bör en aktiesparklubb vara en klubb där medlemmar tar gemensamma beslut och diskuterar sig fram för att lära sig mer, men tyvärr så tror jag att varianten som är toppstyrd och skapad av egen-intresse är vanligare förekommande. Eller så är det bara de som syns och hörs mest av förklariga skäl.

Anonym sa...

Sökte nå investeringsavtalet igår, då var det borta.
Har även meddelat FI ang "aktiesparklubben" rika tillsammans.
"Sidan kunde inte hittas! (Fel 404)"

Gustav sa...

Anonym:

Bra där! Det gäller att hålla efter såna här personer. Tyvärr gjorde jag inte som man bör göra, spara ner alla dokument och printscreena allt vad man kan!

Anonym sa...

Det raderade avtalet finns här:
http://www.google.se/#hl=sv&xhr=t&q=http://www.rikatillsammans.se/aktieklubben-rikatillsammans/investeraravtal/&cp=0&pf=p&sclient=psy&site=&source=hp&aq=f&aqi=&aql=&oq=http://www.rikatillsammans.se/aktieklubben-rikatillsammans/investeraravtal/&pbx=1&fp=6e850f46df76a8de

Sök under "cachad" så dyker det upp.

Jan Bolmeson sa...

Hej Gustav!

Såg ditt inlägg först nu. Till nästa gång, får jag be dig att mejla mig på min e-post så kan jag svara direkt och det behöver inte gå 7 dagar... :-)

Iaf. nedan följer några kommentarer på ditt inlägg och andras kommentarer:

- Angående performance feen: Vi var i kontakt med alla innan vi satte igång både FI, Skatteverket, skattejurister, revisorer m.fl. Enligt vad vi uppfattade så var det tillåtet för oss att göra så. Vi kommer dock att på måndag morgon kontakt FI igen, och om möjligt få detta skriftligt. För naturligtvis vill göra rätt för oss på alla håll och kanter.

- Tittar du på http://www.soundinvest.se/index.htm som har hållt på sedan 1990 och gör precis samma sak som vi och inte har blivit hindrade, så har jag svårt att se att vi skulle vara annorlunda...

- Angående att tjäna pengar. Här blir jag personligen lite ledsen av det som du skriver. Ingen av oss har tjänat en krona på avgifter i aktieklubben eller på bloggen. Tvärtom så har den kostat oss tid och pengar. Mycket tid, jag räknade ut att jag hade en timlön på mindre än 4 kr i timmen om jag räknar all tid jag har lagt på den mot det jag har fått i reda pengar. Det som gör att jag ändå håller på är ju min passion för att få lära och dela med mig och förändra livet till det bättre för andra människor.

Dessutom - det är ju ingen svår matte att räkna på att det är ett ideellt arbete med aktieklubben om man tar hänsyn till hur mycket en avgift skulle inbringa i förhållande till den tid som läggs ner på det.

- Ang. juridiken - det är som spartacus skriver. Det är ett enkelt bolag där alla är bolagsmän som är med.

- Ang. att utbildning - de som är med i aktieklubben följer affärer, sitt andelsvärde samt artiklar och inlägg på bloggen och träffar - har svårt att se att någon annan aktieklubb i Sverige skulle vara bättre än oss i det området.

- Ang. att avtalet är borta - det var out-of-date och stämde inte. Därför är det borttaget tills jag har hunnit att uppdatera det.

- Angående MLM - här får vi ju bara vara ense om att vi är oense... :-) Jag har en annan uppfattning och om du är villig att titta efter i vad jag ser så kan jag ge dig en bok (helt gratis) som är skriven av Robert Kioysaki (han som skrev Rich Dad, Poor Dad) om du läser den och sedan skriver en recension om den. Mer info om den hittar du här: http://www.amazon.com/Business-21st-Century-Robert-Kiyosaki/dp/B003E3LP5E bara mejla mig din post-adress så postar jag den till dig.

Sammanfattningsvis - tack för att du skrev inlägget, som gav oss ett tillfälle att bli tydligare och höja kvaliteten - precis det som är meningen med granskningar! :)

Många hälsningar,
Jan (rikatillsammans.se)

Gustav sa...

Jan Bolmeson:

Det finns hur mycket litteratur och vetenskapliga studier som helst som visar att det inte går att tjäna pengar på MLM såvida man inte befinner sig i pyramidens topp och får intäkter från pyramiddeltagare längre ner. Om detta har jag skrivit tidigare här i bloggen. Se etiketten MLM.

En läsare säger sig ha anmält upplägget kring aktieklubben Rikatillsammans till Finansinspektionen. Jag utgår därför ifrån att saken kommer att prövas juridiskt.

När det gäller nyttan av att anlita aktieklubben istället för att direktäga aktier eller placera i fonder finns vissa invändningar. Om klubben inte slår index utgår iofs ingen avgift men heller ingen anledning att betala avgift eftersom uppdraget misslyckats. Däremot utgår mycket höga courtageavgifter och liknande eftersom det förvaltade kapitalet är lågt. Det man vinner på karusellerna förlorar man på gungorna.

Om klubben går exakt som index vinner man som sparare ingenting eftersom man då lika gärna kan placera i Avanza Zero och där få tillgång till pengarna varje dag, ha bättre insyn, investerarskydd osv (samt lägre kostnader för courtage osv pga storlek).

Om fonden går bättre än index blir avgiften jättehög jämfört med t ex Avanza Zero eller Spiltan eller indexfonder (avgifterna för courtage och kringkostnader är fortfarande jättehöga). Dessutom kan man inte sälja hur man vill eller få tillgång till pengarna när man vill.

Jan Bolmeson sa...

Hej Gustav,

Tack för publiceringen av kommentaren och ditt svar.

Som sagt, vissa saker får vi bara vara ense om att vi är oense. Inte mer med, dessutom är det ju bra för båda våra läsare att det finns olika ståndpunkter - inte mycket till debatt annars, eller hur? :)

När det gäller att den är anmäld till FI, tråkigt att ta det de hållet utan att det med oss först, men det gör inget. Jag är säker på att vi gör rätt för oss, skulle det inte vara så, så får ju vi korrigera det som behöver korrigeras. Inget konstigt det heller.

När det gäller det som du skriver kring courtage så har du en poäng - en poäng som många tyvärr missar med att courtaget äter upp en hel del. Därför gäller det att hålla reda på precis vilka nivåer under/över vilket courtaget kostar mer än det smakar. Just nu så har vi väldigt förmånliga villkor så det är minimal påverkan på positionerna.

Vårt mål är ju naturligtvis att slå index och hittills har vi gjort det - med råge. Man kan följa utvecklingen från dag till dag från med 1:e januari i år.

När vi inte levererar över index så kommer vi lägga ner - betänk att jag är ändå den som har mest pengar i klubben. Så jag har ett starkt egenintresse i det... :-)

(dessutom så hänvisar jag många just till Avanza Zero som återkommer i väldigt många artiklar på bloggen eftersom det är bland det bättre som kommit på senare år...

Hälsningar,
//jan

Anonym sa...

"En läsare säger sig ha anmält upplägget kring aktieklubben Rikatillsammans"
"Inte säger sig ha". Har.
Avtalet är nu borta från Googles cache.
Jag har dock en Word-kopia.

Spartacus sa...

Eftersom jag kommenterade ovan, kan jag lika gärna kommentera igen.

Jag tror inte upplägget är olagligt. Det är ett inte allt för ovanligt upplägg på bl.a. en aktiesparklubb. Det påminner om en fond (avgifter och några som är de som förvaltar kapitalet) men jag tror inte FI tar illa vid sig då man inte utger sig eller marknadsför sig för att vara en fond. Man kan köra samma upplägg t.ex. om man satsar på trav och starta ett enkelt bolag. Några "experter" som har hand om det hela, men flera som skjuter till pengarna för att ta del av det. Ev. avgifter är de som avtalas.

Personligen så är jag dock "gammalmodig" och anser att en aktiesparklubb kommer mest till sin rätt om man tillsammans träffas för att lära sig mer och diskutera kring investeringar. Men i sista änden är ju alla fria att vara med i de klubbar och till de vilkor de tycker är rimliga och bra. Våra dagars IT-samhälle kanske löser dessa sammankomster och erfarenhetsbyten på andra sätt...

Något som vore kul, för att fortsätta på samma ämne, är nischade aktieklubbar. Aktiekklubbar som nischar in sig mot en viss sektor eller industri. Där fokus är på att analysera och lära sig mer om just den sektorn. Sådana har jag inte sett många av, än...

Jan Bolmeson sa...

Spartacus:

tack för dina kommentarer!

Har faktiskt inte tänkt på det där med att nischa sig mot en bransch eller sektor - men det låter spännande, något att ha med sig i bakhuvudet.

//jan