torsdag 20 januari 2011

Jag har stuvat om lite i sparportföljen

Det nya året har i vanlig ordning föranlett vissa omstuvningar i sparportföljen. Jag inledde januari med att köpa ytterligare några aktier i Svolder vars substansrabatt hade stigit kraftigt efter utdelningens avskiljande, vilket var väntat. Mitt tålamod med Indiens skrala utveckling tog slut för den här gången och hela innehavet i min Indien-fond såldes av (det kan således vara dags att köpa Indien igen, jag är inte ensam om att ha sålt Indien på sistone och det som alla skyr går ofta riktigt bra). Pengarna från Indienförsäljningen placerades i Ryssland, JPM GNR, mina Danskefonder samt i Gustavia Kazakstan/Centralasien. Ja det är rätt uppfattat, något sent bestämde sig även denna bloggare för att hoppa på Kazakstantåget. Kazakstan befinner sig därmed troligen på en topp och vi har en kraftig nedgång att invänta. Lyckligtvis är innehavet i Kazakstanfonden bara en knapp procent av sparandet. Hela innehavet i Atlant Stability, slutligen, har avyttrats och en köporder har istället lagts i Brummer Multi-Strategy 2XL. BMS-fonderna gick lite knaggligt 2010 men återhämtade sig ändå i december och slutade på plus. Krafttag har dessutom tagits med anledning av den ganska dåliga utvecklingen i och med att skitfonden Karakoram har avvecklats och därmed inte längre drar ner resultatet i BMS och BMS 2XL.

Inga kommentarer: