söndag 26 september 2010

Bokmässan 2010 - känd parlamentariker i storbråk med mässbesökare

Jag hann med ett besök på Bokmässan även i år. Det började bra med regn och snabb kö in till mässkassorna. Sen tog det stopp. Så småningom kom jag ändå förbi entrén och bland det första som mötte mig var återigen palestruntrepresentanter, men den här gången gick jag bara förbi utan att säga något.

Afrika var årets tema men jag såg knappt några afrikaner på hela dan.





Jag behövde vila mig lite och satte mig därför ner framför litteraturscenen där något slags prisutdelning strax skulle börja. Ni ser pristagarna till höger i bild och deras böcker på bordet. Om ni googlar lite kan ni säkert ta reda på vad författarna heter och vilket pris det var som delades ut.




Efter en liten stund anlände Anna Maria Corazza Bildt med gäster och eftersom jag framstår som en mycket attraktiv och sympatisk man satte hon sig givetvis bredvid mig. Efter en stund ville hon fotografera lite och reste sig därför upp varvid hon lyckades trampa på både mig och min ryggsäck. Hon bad om ursäkt som sig bör. När hon skulle sätta sig ner trampade hon återigen på mig och min ryggsäck. Återigen bad hon om ursäkt. Under tiden hade kvinnan vars hår ni ser på bilden nedan anlänt och satt sig framför mig.



Anna Maria Corazza Bildts gäster kunde inte svenska utan var långväga besökare från Bosnien. De båda pristagarna kom också därifrån eller åtminstone runtomkring där nere nånstans. Anna Bildt tolkade därför lite tyst vad som sades. Detta upprörde damen vars hår ni kan se på bilden ovan något oerhört. Hon vände sig om och tillrättavisade sällskapet Anna Maria Corazza Bildt. Både Anna Bildt och sällskapet bad om ursäkt och ville förklara sig, de var gäster från Bosnien, kunde inte svenska och Anna Maria Corazza Bildt tolkade. Men damen med håret lät sig inte nöja med detta. Ordväxlingen fortsatte och smockan låg om inte i luften så ändå i handväskan. Jag valde att inte ingripa. Anna Maria Corazza Bildt klarade sig utan mitt stöd. Damen med håret var uppenbart tokig, förmodligen vänsterpartist.



När prisutdelningen var färdig fortsatte bråket. "Det är såna som du som gör att folk röstar på Sverigedemokraterna" sa den tokiga tanten till Anna Maria Corazza Bildt. Flera skarpa kommentarer utväxlades, jag hörde inte riktigt vad som sades men tonläget var högt och ingen av kvinnorna ville ge sig. Vid flera tillfällen gick antingen den tokiga tanten eller Anna Maria Corazza Bildt iväg några meter för att sedan vända tillbaka och fortsätta bråket. Vid ett sådant tillfälle passade jag på att knäppa bilden ovan, som alltså endast visar vår Europaparlamentariker och inte den tokiga damen från Vänsterpartiet (som dock snart vänder tillbaka för att återuppta bråket). Jag hade vid det laget fått syn på en snygg tjej och avlägsnade mig därför i riktning mot henne. Hur bråket avlöpte vet jag alltså inte.




Den snygga tjejen lyckades skaka av sig mig och jag avverkade därefter i snabb följd inte mindre än 5 författare/journalister/kulturpersonligheter som i olika montrar och scener satt och förfasade sig över valresultatet som om de drabbats av kollektiv kulturelitchock över folkets ignorans. Bilden ovan visar en Sveriges Radio-journalist som ägnar sig åt att såga ett riksdagsparti. Även TV4-"journalisten" Lena Sundström, Björn Ranelid och två personer vars namn jag inte minns lyckades välja samma ämne för sina framträdanden, som dessutom pågick samtidigt. Imponerande!

Böcker skall man helst inte köpa på Bokmässan, Internetshoppar är billigare (Lycknis nästan alltid billigast). Jag kunde dock inte avhålla mig från att köpa Civilisationernas kamp av Samuel P. Huntington då jag tidigare endast läst uppsatsen med samma namn.



Kaffet och ostfrallan för 52 kronor avnjöts sittande på golvet. Nästa år väljer jag förmodligen att betala lite högre inträde på torsdag eller fredag och istället ta med mig kaffe och smörgås hemifrån eftersom jag då förhoppningsvis slipper att sätta mig på golvet på grund av allt folk.

Vad skall jag läsa mer än Civilisationernas kamp undrar ni säkert? På kort tid har tre böcker jag länge sett fram emot att läsa blivit översatta eller återutgivna; Syndaflodens år av Margaret Atwood, Blodets Meridian av Cormac McCarthy samt Rädd att flyga av Erica Jong. Det var länge sedan jag kände mig så här upprymd - det är nämligen inte ofta jag har tre böcker klara att läsa, och som jag ser fram emot att läsa, på en och samma gång!

2 kommentarer:

Bea sa...

;P

Göte Borg sa...

Du var en rolig prick. Man blir glad av din text. Blev klart sugen på "Civilisationernas kamp" dessutom.