torsdag 19 augusti 2010

Parkeringsgarage och vita gräsänder

När jag i morse, i annat ärende, letade runt i ett parkeringshus i centrala Göteborg lade jag märke till hur tomt det var. Knappt en parkeringsplats var ockuperad av miljö- och fridstörande motorfordon. Konstigt, tänkte jag. Man hör ju hela tiden talas om hur svårt folk har att hitta parkeringsplatser i stan, vare sig det nu rör boendeparkering eller parkering av annan orsak, och här har vi ett helt tomt parkeringshus med en beläggningsgrad på kanske 10 procent!

Med denna parkeringshuserfarenhet i ryggen blir jag en än kraftfullare förespråkare av olika slags antibilicentrum-åtgärder. Ta bort parkeringsplatser längs gatorna och bygg cykelbana där istället. Omvandla fler körfält till bussfiler. Höj parkeringsavgifterna och anställ extra lapplisor för pengarna. Det är inte synd om bilisterna i Göteborg. Det är synd om oss ansvarsfulla kollektivtrafikresenärer och cyklister som tvingas stå ut med bilister. Det är dags för bilisterna att maka på sig. Får de inte plats vet jag ett stort och fint parkeringshus mitt i stan där de kan ställa sig.

På väg till parkeringshuset på väg till arbetet passerade jag som vanligt några gräsänder som betade längs Mölndalsån. Den vita gräsanden är förmodligen ingen albino eftersom albinism är mycket ovanligt, inte bara bland gräsänder utan bland fåglar överhuvudtaget. Det rör sig istället troligen om något slags muterad färgvariant. Det förefaller vara vanligare med vita gräsänder i parkmiljöer, varför vet jag inte. Jag tycker hur som helst att det är kul att kunna se en vit gräsand på morgonen när jag cyklar till jobbet.


Inga kommentarer: