fredag 2 april 2010

Deklaration, Adsense

Jag har vissa, ganska måttliga, inkomster från Google Adsense. Förra året deklarerade jag 2008 års Adsenseinkomster och fick då skatta bort 99,7 procent av inkomsten.

I år såg det lite bättre ut när jag fyllde i 2009 års inkomster från Adsense. Skattebördan ökade med en summa som motsvarade 30 procent av inkomsten.

När jag kollade in rubriken 3. Allmänna avdrag i inkomstdeklarationen upptäckte jag följande information från Skatteverket: Negativ avstämning av egenavgifter i tjänst från föregående år finns med x kr. Beloppet kan dras av i rutan för tillfälligt arbete, dubbel bosättning och hemresor (ruta 09)

Tydligen är egenavgifter avdragsgilla.

Jag vet inte hur beskattningen av Adsense fungerar, det handlar om små belopp och mitt intresse att göra "rätt" för mig är mindre än att göra rätt. Jag väljer ändå att ta upp inkomsterna för beskattning och jag placerar dem under Hobbyverksamhet. Om Skatteverket skriver att de egenavgifter jag betalade förra året är avdragsgilla i rutan för tillfälligt arbete, dubbel bosättning och hemresor så drar jag av beloppet där. Jag förstår inte hur det hänger ihop och bryr mig inte heller. Skatt dras i alla fall på inkomsten. Förra året motsvarade skatten i princip hela inkomsten, i år motsvarar den ungefär 30 procent och från denna summa kan jag dra av 25 procent av föregående års inbetalda egenavgifter. Hur det blir nästa år får vi se då. Lägger man ihop skattebördan av Adsenseinkomsterna vid denna och föregående års deklaration hamnar man på en nivå som känns mer rimlig än 100 respektive 30 procent. Det känns bra.

2 kommentarer:

Herr K sa...

Hur kunde de beskatta dig med nästan 100% på dina förra adsenseintäkter? Det låter ju helt absurt...

Själv har jag nyligen fått mina första intäkter från adsense. Det kan vara intressant att veta vad jag ska tänka på nästa år när de skall deklareras.

Glad påsk för övrigt!

Gustav sa...

Herr K:

Jag vet inte. Men resultatet efter adsenseredovisningen jämfört med innan medförde en ökad skatt med 99,7 procent. Kanske hade det att göra med olika brytpunkter.

I år såg det ju mer normalt ut och sen avdragsgilla egenavgifter på det. Kanske måste man jämföra flera års beskattning för att få en rättvisande bild om det nu är så att egenavgifterna är avdragsgilla först året efter. Jag vet inget utan spekulerar bara. :)

Glad Påsk själv!