lördag 19 december 2009

Göteborgs innerstad: Åt helvete med bilarna!

Låt mig berätta för er om det trafikhelvete jag som miljömedveten Göteborgare tvingas stå ut med varje dag på väg till och från arbetet.

Drottningtorget, Centralstationen och Nils Ericsonterminalen utgör tillsammans en gigantisk knutpunkt för hela Västsveriges kollektivtrafik och denna knutpunkt är belägen mitt i centrala Göteborg.

Hur jag tar mig till Centralhuset kan vi lämna därhän men jag står alltså utanför dörrarna vänd mot Drottningtorget varje eftermiddag, och där blir jag stående, ofta ett bra tag. Mellan Centralhuset och Drottningtorget tyckte nämligen stadens trafikplanerare det vara lämpligt att anlägga fyrfilig överbelastad anknytningsväg till Hisingen. Innan jag kan ta mig från Centralhuset till Drottningtorget måste jag först vänta i flera minuter innan trafiksignalerna slår om till rött för bilarna. Jag står tillsammans med hundratalet andra resenärer och väntar på en liten trottoarstump samtidigt som bilar, bussar och lastbilar stressar förbi och stänker ner oss stackars miljömedvetna kollektivtrafikresenärer med slask och svart vatten.

Jag skyndar sedan över det än så länge bilfria Drottningtorget.

På väg till Slussgatan måste jag sedan välja mellan att gå längs en halvt avspärrad trottoar/cykelbana eller att gena över den faktiskt ganska glest trafikerade gatan. Cyklister är livsfarliga och jag väljer därför allt som oftast att gena över gatan i riktning mot Trädgårdsföreningens entré. Jag har varit på väg att bli överkörd av cyklister och bilar ett flertal gånger. Det känns som om avspärrningen funnits där hela hösten men jag har aldrig sett något arbete utföras.

Det är trevligt att gå längs med Trädgårdsföreningens staket i riktning mot Gamla Ullevi.

Efter några hundra meter är det dock slut på det roliga. För att ta mig i riktning mot Gamla Ullevi måste jag nämligen passera tiotalet bilfiler och inte mindre än tre övergångsställen. Först får jag vänta ett par minuter innan jag kan passera de första tre filerna. Hundratals bilar sveper förbi. Därefter får jag promenera cirka 20 meter innan det återigen är dags att låta bilarna få företräde. Har jag tur slår det snabbt om till grönt och jag ilar över vägen, men jag är inte framme vid Gamla Ullevi ännu. Två filer återstår och jag måste som regel återigen vänta på att trafikljuset skall slå om.

Det är trevligt att gå längs med Gamla Ullevi i riktning mot Nya Ullevi. Har jag tur pågår ett aerobicspass på gymmet.

Dessa hinder måste jag övervinna innan jag kan ta mig från Gamla Ullevi till Nya Ullevi. Cykelbana. Cykelbana. Spårvagnsspår. Spårvagnsspår. Två bilfiler. Spårvagnsspår. Spårvagnsspår. Två bilfiler. Två bilfiler. Cykelbana. (Oftast går jag i riktning mot Stampens kyrkogård och då byter vi ut de två sista hindren mot tre bilfiler, två bilfiler, tre bilfiler, gata).

Sträckan mellan Centralhuset och Nya Ullevi är inte längre än 700 meter men gångtrafikanterna passerar följande hinder på sin väg: 4 bilfiler, spårvagnsspår, cykelbana/gata, tio bilfiler, cykelbana, cykelbana, spårvagnsspår, spårvagnsspår, två bilfiler, spårvagnsspår, spårvagnsspår, två bilfiler, två bilfiler, cykelbana.

Vi befinner oss hela tiden mitt i centrala Göteborg. Drottningtorget, Trädgårdsföreningen, Nya och Gamla Ullevi. Det är naturligt att gå mellan dessa platser men vad fan har bilarna där att göra?

Hela centrala Göteborg klyvs av gigantiska genomfartsleder som utgör ett helvete för alla som inte är bilister.

Göteborg har en förhållandevis liten stadskärna. Det handlar bara om några minuters promenad nästan oavsett var man är på väg. Bilarna fyller därmed ingen funktion i innerstaden (möjligtvis med undantag för viss yrkestrafik). Den enda funktion bilarna fyller i centrala Göteborg är att sänka livskvaliteten för alla gångtrafikanter som för miljöns, hälsans och privatekonomins skull sagt nej tack till bilinnehav.

Mot ovanstående bakgrund gläder det mig därför att trängselskatter är på väg att införas. Det är däremot oklokt att sätta avgiften till så lite som 10 kr för att passera en betalstation. Det måste svida i de lata och miljöförstörande bilisternas plånböcker! Först när det kostar kanske 100 kr per passage lär vi se en sådan dramatisk minskning av biltrafiken i centrala Göteborg att genomfartslederna kan omvandlas till sköna rekreationsområden för trevliga kollektivtrafikresenärer.

5 kommentarer:

JB sa...

Haha, du kan inte jobba för ett vinstdrivande företag! Du förstår att dessa som du kallade idiotiska bilar ägs och körs av konsumenter till en massa aktiviteter inne i stan, såsom shopping, äta, bio osv osv. Dessa kommer nu att välja att göra detta utanför ditt centrum. Så om du vill spatsera omkring o krama granar, så finns det massa områden att göra det, för att nämna några Delsjön, Slottskogen, man behöver inte göra detta i centrala stan.
En annan sak är att detta drabbar inte de rika utan de som redan har det knapert, personligen skiter jag i det rent ekonomiskt, mitt företag betalar det som blir, sen drar man av 25% i moms sen drar man det på vinsten och vips så betalar man bara hälften...

Gustav sa...

JB:

Min poäng är att det inte är nödvändigt med bil i centrala stan för att kunna genomföra de aktiviteter du nämner. Jag kan arbeta, roa mig, handla och spatsera i stan utan bil, utan att förstöra miljön.

JB sa...

Jag förstår din poäng, men problemet är att, ni är för få som gör detta. Restauranger, bio ägare, klädbutiker, cafer osv så krävs en stadig ström av kunder för att kunna livnära sig på sina företag.
Ni som gör detta är för få!
Jag åker sällan in till stan, jag bor i villa precis utanför stan och åker in till centrala stan typ en gång i månaden när jag skall handla lite och kanske gå på en restaurang. Tro mig, när många som jag skiter i att åka in till stan, blir det problem. För en företagare som räknar dagskassan, så tar inte hyresägaren nån hänsyn till att omsättning minskar, för att få in hyran, priser på produkter och råvaror går inte ner pga minskad omsättning.
Snälla du måste se detta lite mer från en företgares sida, intäkter är lön i slut ändan för en företagare. Jag tror på en levande central stadsdel
Några förslag: varför inte bygga gratis parkering under hela Heden för alla Göteborgare, folk slipper leta parkering, bygg en till älvförbindelse, folk slipper att köa. För senaste jag kollade så flyger inte bussar av älven.
Jag vet inte var du får din lön från! Men där jag lever och i mitt liv så måste du sälja nåt för att få in pengar. Väldigt många lever efter dessa normer, korvförsäljare, cafer osv osv osv

MC sa...

Det måste finnas vettiga alternativ till att åka bil. Jag bor två mil utanför stan och arbetar vid Ullevi. Ibland måste jag ta mig hem när kollektivtrafiken slutat gå. Jag vet att det finns många som har detta dilemma.Den kollektivtrafik vi har är för dyr om man jämför med vad det kostar att ta bilen. Jag tror att det är ekonomin som styr. De flesta bryr sig nog inte om miljön. Man kan hoppas att kollektivtrafiken förbättras när trängselskatterna införs. Tätare turer och lägre pris och längre tågset på turer som går under rusningstrafiken. Man får ofta stå som i en ansjovisburk när man åker kollektivt under rusningstrafik. Jag tycker att det är lite trångsynt att bara gnälla på bilarna i stan. Man måste förstå att många (dock inte alla) inte har något vettigt alternativ till at ta bilen. Göteborgs ytterområden växer. Antalet arbetsplatser i stan växer. Många som bor ett par mil utanför stan arbetar i stan. Svår ekvation att få ihop om man vill minska bilåkandet. Men jag tror att det går att lösa med en bra kollektivtrafik. Jag betalar gärna lite medr i kommunalskatt för att subventionera en bra kollektivtrafik.

örjan sa...

det är ju den gamla säckstationen som är problemet .. ta bort inrikes tågen från stan så frigörs det massa plats. så kan man leda om trafiken om man behåller centralstationen för regiontrafik..