fredag 20 november 2009

Swedbank i mobilen

Det är fredagskväll och jag roar mig med att testa Swedbanks "Mobilbanken". Tjänsten är kostnadsfri och alla kunder i Internetbanken kan logga in genom att surfa in på www.swedbank.se/mobil och där ange sitt personnummer och sin personliga kod.

Mobilbanken är mycket avskalad. I en ekonomisk översikt kan man se sina kontosaldon samt transaktioner. Tyvärr kan man inte se mer än det totala fondsaldot, dvs inte de enskilda fonderna. Aktiedepån visas inte heller. Däremot ser jag en post som heter "Swedbank" men vad som ligger bakom denna har jag ännu inte lyckats lista ut då värdet inte stämmer med några av mina innehav.

En annan nyttig tjänst är överföring mellan egna konton men sen finns inga fler användningsområden. Mobilbanken erbjuder nämligen bara fyra tjänster: Ekonomisk översikt, Överföra, Ladda kontantkort och Byt kod. På startsidan kan man se valutakurser, bolåneräntor samt göra en bokalkyl.

Det är bra att banken nu också finns i mobilen. Tyvärr är tjänsterna inte tillräckligt vassa. Det jag saknar mest av de tjänster som bör kunna finnas i en mobilbank utan att rucka på säkerheten är att jag inte kan se aktuellt värde för enskilda fonder och aktier. Visst är det bra att kunna se saldot på sina konton men jag har egentligen inget behov av en sådan tjänst. Mina pengar klarar sig bra på kontona utan att jag skall behöva titta till dem på bussen. Stor nytta skulle jag ha av att kunna överföra pengar till konton utanför banken, betala räkningar samt köpa och sälja aktier. Förhoppningsvis tillförs fler funktioner allt eftersom, kanske hänger det på bristande säkerhet i mobiltelefonerna?

3 kommentarer:

Herr K sa...

Såna avskalade tjänster känns nästan som de är anpassade för folk som inte har så stor koll på sina konton, utan kan behöva kolla detta när de är ute på stan. Personligen har jag alltid stenkoll på hur mkt som ligger på t ex kortkontot, och behöver därför inte en sådan tjänst. Inte än i alla fall :)

minna sa...

Att betala räkningar vore grymt bra när man är på semester!

Gustav sa...

Herr K:

Ja, att bekymra sig över aktuellt saldo på lönekontot dagarna innan lön har vi väl kommit förbi vid det här laget.

minna:

Det vore jättesmidigt.