måndag 16 november 2009

Nyvaccinerad

Så där ja. Nu har jag gått och blivit vaccinerad mot den nya influensan.

Jag passade på att vaccinera mig efter jobbet och var därför glad över att köerna inte var alltför långa, en dryg timme bara fick jag vänta på min spruta. En liten stund efter att jag hade fått min kölapp upplyste personalen om att vaccinet var slut och att inga nya kölappar därför skulle delas ut. Jag slank igenom med knapp marginal!

Min vårdcentral är en väldigt stor vårdcentral. Jag hade aldrig besökt den tidigare och blev därför lite förvånad över dess bristfälliga planlösning. Alla besökare går in via samma entré. Det fanns en särskild kassa för vaccination, men bredvid denna kassa stod folk i kö för nummerlapp till jourtider. En hel del (får man anta) influensasjuka köade därmed med friska som ville vaccinera sig mot samma influensa. Entrédörrarna var försedda med lappar som upplyste de personer som trodde sig ha influensa om att de skulle bege sig direkt till receptionen och inte uppehålla sig i det väntrum som var avdelat för vaccinationen. Jag tycker det är märkligt att vårdcentraler, sjukhus och sjukstugor generellt inte byggs för att omedelbart kunna separera smittbärare från övriga patienter och besökare med hjälp av särskilda ingångar, väntrum och köer. Pandemier kommer och går och det borde vara självklart att en nybyggd vårdcentral har en planlösning som motverkar smittspridning.

Fyra sköterskor arbetade heltid med vaccination. Tre av dessa stack patienterna och den fjärde administrerade vaccinet. Jag uppskattar att de tre sköterskorna tillsammans vaccinerade ungefär 40 patienter i timmen, dvs lite knappt 5 minuter per spruta. Vid obegränsad tillgång till vaccin och i ett pandemiskt nödläge skulle det troligen inte vara några problem att vaccinera 3 eller 4 gånger så många med samma personalstyrka, eventuellt skulle sköterskan som administrerade vaccinet dock behöva förstärkning i ett sådant läge. Proceduren sprit på armen, torka, skaka spruta, stick och spruta in vaccinet, på med plåster tar ju faktiskt inte mer än cirka 30 sekunder i anspråk, resterande tid är utfyllnad, kanske för att inte stressa sönder personalen.

Helhetsintrycket är att personalen jobbar på bra och att vaccinationsrutinerna fungerar tillfredsställande. Jag är nöjd med mitt besök på vårdcentralen.

4 kommentarer:

Herr K sa...

Bra iakttagelse där, och visst verkar det väldigt dåligt planerat att blanda sjuka med friska som du skriver. Det som förvånar mig mest är dock att du faktiskt är nöjd över besöket, utan något som helst skitkastande på vården ;P

Gustav sa...

Herr K:

Jag tycker faktiskt inte att jag klagar särskilt mycket, men när jag gör det är det befogat...:)

Gurra sa...

Vilken av riskgrupperna tillhör du?

Gustav sa...

Gurra:

Jag tillhör ingen av riskgrupperna. I Västra Götaland började friska under 40 år vaccineras den här veckan. I nästa vecka är det dags för friska över 40 år.