söndag 22 november 2009

Jag vill kunna köpa Brummer Multi-Strategy hos Avanza

Precis som rubriken säger vill jag kunna köpa Brummer Multi-Strategy hos Avanza. Jag vill kunna göra det direkt från min kapitalförsäkring och inte gå omvägen via en mäklare.

Det är kanske inte läge att gå in i hedgefonder just nu men i takt med att börsuppgången fortsätter med oförminskad styrka gäller det att vara beredd att vikta om, och BMS är - vad det verkar - en av de mest pålitliga hedgefonderna och därmed förhoppningsvis ett utmärkt val.

Seså Avanza, se nu till att prata ihop er med Brummer om ett lämpligt kick-backavtal. Hela er affärsidé bygger på att erbjuda spararna marknadens främsta fonder och frånvaron av Brummer i sortimentet är därför anmärkningsvärd.

7 kommentarer:

LBT sa...

Jag håller med helt och hållet, lös problemet, så jäkla svårt ska det väl inte kunna vara.

David sa...

Det sägs att man kan köpa fonden per telefon. Har ej provat själv dock.

Gustav sa...

CA:

Det handlar om pengar gissar jag. Kanske är det läge att i det här fallet låta spararnas väl och ve komma i främsta rummet.

David:

Jag har också läst att man kan köpa per telefon, men det duger inte åt mig. :)

LBT sa...

Det är klart det handlar om pengar, det är ju Avanzas kickback dom inte kommer överens om och det har väl att göra med att det är en fond i fond fond, haha.

Det är tydligen det som komplicerar det hela.

Cristoffer sa...

Då Brummer Life (depåer, kapitalförsäkringar och pensionssparande) är en direkt konkurrent till Avnaza så varför skulle..??

Vill du köpa Brummers fonder så är nog Brummer Life ett klokt val. Så var det på den gamla goda tiden allt fanns inte på samma ställe. För länge sedan t.ex. när man ville spara i Skagen global då var man tvungen att skaffa sig ett Norskt VP konto (ett konto som jag förövrigt har kvar)

Gustav sa...

Cristoffer:

Alla banker är konkurrenter till Avanza men det har inte hindrat dessa från att sluta avtal med Avanza om att låta Avanza sälja deras fonder. Svenska Handelsbanken har på samma sätt slutit avtal med Brummer om att sälja Brummerfonder på sitt fondtorg.

Om man skall lita på vad som sägs på "nätet" har Avanza dessutom tidigare salufört Brummerfonder men upphörde med detta för något år sedan. Allt tyder på att det handlar om problem att komma överens om nivån på och formerna för Avanzas kickback.

I den mån det är Brummer som sätter stopp är det därför viktigt att klargöra att sådant beteende inte skall belönas och att några konton hos Brummer inte skall öppnas. I den mån det är Avanza som är tjurskalliga är det viktigt att poängtera att det finns ett flertal liknande aktörer på marknaden som lätt kan ersätta Avanza om kundnyttan blir för låg.

Jag vet sa...

Det är Brummer som inte vill betala det Avanza vill ha, alltså deras "ordinarie" del av avgiften.