tisdag 20 oktober 2009

Vad Avanza glömde berätta

Jag har tidigare skrivit om Avanzas nya Superlån. Vad jag inte skrev i det inlägget är att räntan på 0,99 procent endast gäller för de som är premiumkunder i banken. För baskunderna är räntan omkring en halv procentenhet högre.

Avanzas Premium respektive Bas-kategorier är ett ämne som förtjänar uppmärksamhet. Det förhåller sig nämligen som så att premiumkunder inte alls nödvändigtvis premieras när det gäller villkoren. Minimicourtaget för premiumkunderna är 99 kronor samtidigt som minimicourtaget för baskunder är 39 kr. Nästan alla småsparare torde därför tjäna på att vara baskunder snarare än premiumkunder. Det låter lite finare att vara "Premium" men om jag tjänar 60 spänn på varje aktieaffär kan jag leva med det. Kanske är det så att själva premiumbegreppet syftar på Avanzas intjäning - premiumkunderna bidrar extra mycket till Avanzas vinst genom att betala premiumavgifter.

Var och en väljer naturligtvis själv om han vill vara Bas- eller Premiumkund. Det är dock oerhört lätt att missa informationen om att det för de flesta är mer attraktivt att vara Bas-kund. Avanza låter Premiumalternativet vara "default" och talar tyst om Basalternativet. Därav behovet av detta inlägg. *

Avanza är en populär bank bland småspararna och nu har även Finanskvinnan hittat dit (notera att inte heller hon är säker på minimicourtaget, Avanza är verkligen dåliga på att marknadsföra 39 kronorsalternativet!), vilket kan förklara pr-avdelningens plötsliga aktivitet i bloggosfären. Claes Hemberg kommenterade häromdagen i Cornucopias blogg ("guld är en dålig placering för småsparare") och idag var det dags för Ronnie Bodinger, chef för innovation på Avanza, att i denna blogg skriva följande (om mitt inlägg om Superlånet):

Tycker detta är lite väl negativt. Normalt brukar banker få kritik för att dom har för komplicerade produkter och tar för höga avgifter. Du tycker det är för enkelt och dessutom billigt. Beklagar dock om du känner dig för frestad av vår reklam. Vår avsikt är inte att kasta på någon ett lån som dom inte vill ha.

Jag står dock fast vid min kritik. Det är inte seriöst att marknadsföra lån lika aggressivt som ett SMS-låneföretag. Det är ej heller schysst eller ansvarsfullt gentemot sina kunder att kasta ett låneerbjudande i ansiktet på dem varje gång de loggar in på sin depå.

På det stora hela är Avanza dock ett bra företag, trots knepiga "Premium"-råd och plötslig toksatsning på Superlån.

*En sparare som lånar 50 000 med Superlånet sparar 250 kr per år på att vara Premiumkund snarare än Baskund. Detta motsvarar ungefär en aktieaffär per kvartal med det högre courtaget.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Om det är svårt att hitta till Bas-kund, då ska vi inte snacka om Avanza mini (fd aktiespar.se). Dessutom gäller det att hålla fingrarna i styr så man inte råkar "uppgradera" sitt konto till ett "vanligt" Bas/Premium. Och har man en gång uppgraderat kan man inte nergradera, bara att börja om från början och skapa ett nytt konto enligt vad det står.

/Erik

Gustav sa...

Erik:

Intressant information. Avanza utgår uppenbarligen från att de prismedvetna kunderna hittar fram ändå men att alla andra nöjer sig med att betala onödigt höga avgifter.

Herr K sa...

Det enda positiva jag kan komma fram till (vilket jag inte ens är säker på gäller premium-medlemmar) är att den procentuella courtaget är blir mindre än vid baskund. Dock är väl detta något endast kunder med större affärer tjänar på?

Håller annars med dig i din kritik. Är synd om den en av få seriösa bankerna svänger om och försöker uppmuntra till lån som dessutom är dyrare än vad som först framkommer.

Gustav sa...

Herr K:

Precis som du skriver är det rörliga courtaget lägre för premiumkunder men detta gynnar ju endast de kunder vars affärer är så stora att de betalar mer än minimicourtaget, vilket alltså inte gäller de flesta småsparare.

Ronnie Bodinger sa...

Kul att våra olika kontotyper väcker så stort engagemang. Utöver de två typer som du tar upp så finns också ett minikonto med 9kr i minimicourtage. Alla tre kontotyper är gratis och kunderna väljer själv vilken typ man vill ha. Är det en avskalad tjänst man vill ha med lågt minimicourtage så är nog minikonto att föredra för de som gör små affärer. Premium-konto är default men för den som vill ha ett konto med lågt courtage så finns valfriheten. Kan också hålla med om att mini-konto inte är så lätt att hitta.

Chef innovation på Avanza

Anonym sa...

Erik har fel, det är bara att nergradera till BAS direkt på sidan. Det går att byta kontotyp en gång per månad.

Åke

Herr K sa...

Jag är för närvarande ganska nöjd, men hade jag inte varit uppmärksam tack vare Gustav hade jag antagligen öppnat ett premiumkonto i stället för bas som jag valde. 39 kr i courtage är ändå bra mycket bättre än 99 kr hos Swedbank.

Anonym sa...

Åke:

Det jag menade var att du inte kan byta ner sig från ett Bas (eller Premium) till Mini.
Premium och Bas kan man byta mellan hur som helst, dock stämmer det nog att det är en gång i månaden. Men du kan inte byta ner dig till Mini, däremot från Mini till Premium eller Bas.

Ronnie: hehe ;)


/Erik.
Delägare och såledeles kund till sig själv

Unknown sa...

Tack för upplysningen om kundkategorierna. Nu kommer jag spara lite pengar.

Förtroendet för Avanza sjönk dock som en sten. Alldeles uppenbart att de är ute efter att lura folk. Skulle de vara på kundens sida skulle default alternativet vara det som är bäst för genomsnittskunden. Men nu visar de att även avanza är en bank...

Gustav sa...

Jonas:

Läs mer om kundkategoriera på Cornucopias blogg.

Oops did it again sa...

Nu är Avanza på gång igen.
Fick ett mail om att skänka 200 kr (gratis, utan kostnad) till välgörande ändamål. Så långt allt gott, kanske skänker de en del av sin vinst tänker man... (dumstruten på)
Mjna, får du en bekant eller annan att sätta in 10.000 kr som ny kund på Avanza, DÅ skänker de pengar.
De måste se sig själva som änglar...

Gustav sa...

Oops:

Jag fick också det där mejlet. Godheten känner inga gränser. :)

Indexfond.nu sa...

Bra inägg.