lördag 3 oktober 2009

September

September var en bra månad, ekonomiskt. Alla månader där tillgångsmassan växer med 10 000 kr eller mer är bra månader för mig, oavsett om det beror på högt sparande eller god värdeutveckling.

När jag i morse skulle räkna ihop det ekonomiska utfallet för september drabbades jag av en allvarlig hjärnstörning (dock ej drogrelaterad). Jag behärskade helt plötsligt varken addition och subtraktion. Jag såg fel, räknade fel, såg fel igen samt såg och räknade fel på samma gång och lyckades få ihop månadens sparande till allt mellan 2 000 och 12 000 kr. Någon uträkning bör ha varit korrekt men till slut kom jag fram till att det var bäst att helt enkelt nöja mig med den totala tillgångsökningen i september. Addition och subtraktion blev för svårt för mig. Dessutom har ni ju tillgång till den information som behövs för att själva räkna ut mitt sparande under september.

Oktober har börjat bra med börsfall och allt. Normalt sett brukar börsfall alltid föregås av att jag vräker in pengar i aktier och fonder men eftersom jag nettoköpte fonder för noll kronor i september och endast ökade portföljens aktieandel på grund av att en nyemission tvingade mig till det är jag osäker på om detta verkligen är det riktigt stora raset. Det som talar för är att Finanskvinnan nyligen köpte aktier.

4 kommentarer:

Bea sa...

Hahaha det verkar onekligen vara en avgörande faktor

Gustav sa...

Bea:

Bättre konjunkturindikator får man leta efter.

Helge sa...

Hon är en kontraindikator om något...

Gustav sa...

Helge:

Kanske var det detta jag menade, fast jag formulerade mig snällt. :)