måndag 26 oktober 2009

Charlie Söderberg - Balansekonomi - Resurshuset - Pyramidism

Jag fick en kommentar i bloggen från en viss fbsmurf som tipsade om en nystartad tråd på Flashback med titeln "Lyxfällan, Charlie Söderberg, Balansekonomi och pyramidspel". Jag har själv skrivit ett flertal inlägg på detta tema under etiketten MLM. Nedan listas några av dessa inlägg:

Better Globe - det nya pyramidspelet
Lyxfällan byter programledare - pyramidrådgivning snart i TV
Bloggen Hur vi kan bli rika tillsammans
Hur vi kan bli rika tillsammans
Lyxfällan-Charlie vägrar svara på enkel fråga
Charlie Söderberg förespråkar pyramidspel
Bedrägeriet Bridge

Fbsmurf knyter samman de trådar jag själv mest bara har anat finns där och kopplar ganska tydligt ihop Charlie Söderberg med Balansekonomi med Resurshuset och diverse pyramidspel, t ex Bridge och Better Globe samt bloggen Hur vi kan bli rika tillsammans.

Flashbacktråden läser du här.

Jag noterar att den anonyme skribenten kallar sig fbsmurf. På Flashback betecknar ordet smurf en användares alternativa konto på diskussionforumet. Fbsmurf är alltså en person som har skapat kontot fbsmurf enkom för att diskutera detta aktuella ämne utan att vilja koppla samman sitt huvudkonto med ämnet. Det är inte jag som ligger bakom användaren fbsmurf.

8 kommentarer:

Gustav sa...

Bli rik och ekonomiskt oberoende:

Jag publicerar aldrig kommentarer som stöder eller uppmuntrar till pyramidspel. Kommentera gärna igen men i så fall utan länk.

fbsmurf sa...

Tack för ditt blogginlägg! Registrera dig gärna och blanda dig in i tråden.

Konstigt att inte någon media nappar på detta. Kan tänka mig att Aftonbladet, Expressen och TV3 håller varandra lite om ryggen, men exempelvis Realtid eller Nyheter24 tycker man borde kunna vara intresserade.

Det är förresten alldeles riktigt att jag har en annan användare på Flashback, en storpostare med >5000 inlägg. Ville även tydliggöra att det var postat från ett smurfkonto, för att minska uppfattningen att jag är på ett rättsvhaveristiskt korståg.

Bli Rik & Ekonomiskt Oberoende sa...

Att ingen annan media hoppade på kanske beror på att DE vet vad ett pyramidspel är för något och vad som INTE är ett pyramidspel.

Själv undrar jag om NI kan förklara VAD ett pyramidspel är för något och vad legal nätverksmarknadsföring är för något.

DET tror jag våra media vet och därför är de inte speciellt intresserade av "svammelinlägg" på Flashback eller här ...

Gustav sa...

Bli rik:

Det finns pyramidbedrägerier och vanliga bedrägerier. De MLM-bolag som inte är olagliga pyramidbolag är lika omöjliga att tjäna pengar på som de rena pyramidbolagen och skapade endast i syfte att låta ledningen tjäna pengar på alla godtrogna medlemmar de värvar. Better Globe och Bridge är rent bedrägliga organisationer och ingen seriös person vill förknippas med dessa.

Bli Rik & Ekonomiskt Oberoende sa...

Men Gustav, du fortsätter att haspla ur dig gammla floskler.

Min fråga var OM du kan definiera vad som är ett pyramidspel och vad som är MLM/Network Marketing.

Jag vet också att det finns mycket skit i branschen, kan dock inte uttala mig om Better Globe eller Bridge, men det finns även många seriösa mlm-företag där man faktiskt KAN tjäna pengar.

Inte att man blir rik, men att tjäna en hygglig extra inkomst, i många fall motsvarande en normal månadslön, är inte helt fel.

Eftersom jag själv är aktiv inom MLM så vet jag hur statistiken ser ut och varför.

Många tror att det är ett "bli rik fort system", vilket det absolut inte är. Det krävs en hel del för att lyckas inom MLM, precis som det krävs en hel del för att lyckas med ett traditionellt företagande.

Procenten lyckade traditionella företagare motsvarar procentandelen av de som lyckas inom MLM, men det får man aldrig höra något om, för det är "normalt" medan inom MLM så ska "alla lyckas".

Du bör även fråga dig:

Hur kan ett "pyramidbolag" vara listat på den svenska börsen? (Oriflame)

Gustav sa...

Bli rik:

Det är inte upp till mig att definiera nånting. Jag informerar läsarna om att det inte går att tjäna pengar på MLM och att ett MLM-bolag är ett pyramidbolag när det är viktigare att tjäna pengar på medlemsvärvning och andras försäljning än den egna försäljningen.

Bli Rik & Ekonomiskt Oberoende sa...

Har du egen erfarenhet då du så bestämt säger att det inte går att tjäna pengar på MLM?

Det med att värva distributörer så får man INTE ersättning för att värva en ny distributör för DÅ handlar det om pyramidspel. All provision ska utgår från produktförsäljning.

Det med att fokusra på att värva nya distributörer eller nya egna kunder beror på en sak.

Vilket tar längst tid att hitta?

1. 100 kunder?
2. 100 distributörer som ÄR kunder?

Med tanke på att varje distributör även har 5 - 15 st egna personliga kunder så innebär det att OM du hittar 100 nya distributörer, varje distributör har mellan 5 - 15 egna kunder, så kan du få en produktförsäljning motsvarande 500 - 1500 kunder.

Om du endast har 100 st kunder, så säljer du bara till 100 st kunder.

Vilket tjänar du mest pengar på? Jo, att värva fler distributörer, som även är sin egen bästa kund + att man har 5 - 15 st egna slutkunder.

SÅ gör man effektiv MLM ...

Gustav sa...

Bli fattig:

Det du beskriver är en pyramid och du visar också tydligt hur svenska och utländska MLM-bolag fungerar. MLM är en undermålig metod att sälja varor via vilket gör att de varor som säljs via MLM som regel också är undermåliga. Eventuella pengar måste istället tjänas på att värva medlemmar. Pyramiden tar form.