måndag 12 oktober 2009

Betala för PPM-rådgivning? Nej tack.

Ikväll blev jag uppringd av ett företag som heter Svensk fondservice. Normalt sett brukar jag vara mycket kort mot telefonförsäljare men eftersom just det här samtalet så att säga låg inom mitt intresseområde valde jag att låta säljaren tala till punkt. Jag ställde också några frågor som vänligt besvarades.

Svensk fondservice erbjuder en rådgivningstjänst för PPM-sparare. För 579 kr per år får man en gång per månad förslag på fem fonder att välja att placera sin premiepension i. Svensk fondservice erbjuder 5 portföljer med olika risknivå.

Jag informerades även om att eftersom Svensk fondservice erbjuder pengarna tillbaka om deras fonder inte slår "världsindex" riskerar jag ingenting som kund. Exakt vad "världsindex" var fick jag inte veta. På företagets hemsida ser jag dock att 3 av 5 fondportföljer i år har utvecklats väldigt mycket sämre än Premiesparfonden (samtliga fondportföljer har egentligen utvecklats sämre än Premiesparfonden men Svensk fondservice väljer att jämföra två fondportföljer mot ett annat jämförelseindex). Företagsledningen bör med andra ord vara orolig för att bolaget inte får några intäkter alls i år.

579 kr är mycket pengar för de flesta premiepensionssparare (avgiften är dock inte extrem på något sätt. Avanza tar 495 kr per år för sin tjänst). Summan motsvarar flera procentenheter av kapitalet för de flesta och skall alltså betalas utöver de avgifter man betalar för själva fonderna. De personer som väljer ut fonder måste vara väldigt duktiga om de skall lyckas skapa god avkastning även när man tar hänsyn till avgiften på 579 kr. Att döma av avkastningen för modellportföljerna på hemsidan är personerna bakom Svensk fondservice inte det. Någon återbetalning av avgiften sker ej heller automatiskt. Förmodligen lyckas man lika bra eller bättre genom att helt enkelt kopiera de modellportföljer affärstidningarna eller Avanza, för att nämna några, brukar erbjuda läsarna gratis med jämna mellanrum - om man nu inte vill välja fonder helt själv vill säga!

4 kommentarer:

Herr K sa...

Ja, jag säger då det...jag skulle aldrig köpa något av en telefonförsäljare, och definitivt inte en tjänst som rör något så viktigt som pensionen!

Bra gjort att kolla upp dem och vara kritisk, och sen upplysa om det i bloggen! :)

Anonym sa...

När det gäller telefonkrängare av alla slag finns det ett mycket användbart ord, NEJ!
Användning rekommenderas!
Se även:
http://www.google.se/search?hl=sv&source=hp&q=svensk+fondservice+ab&meta=&aq=0&oq=Svensk+fondservice

Även här: http://www.cint.se/debatt/ShowForum.aspx?ForumID=5
finns en del "intressanta" åsikter.
//WR

Gustav sa...

WR:

Jag är ansluten till NIX så jag vet inte hur de kunde ringa mig. Jag led dock inte av just detta telefonsamtal eftersom det så att säga låg inom intresseområdet.

Anonym sa...

Det finns bra gratis ppm-rådgivning på nätet. T.ex. primafondval.se och twoship.com..

Mer hjälp behöver man inte för att kunna ta bra beslut själv!

Mvh Eva