lördag 12 september 2009

Renlig fågel

När jag för någon dag sedan hade lite tid över satt jag och läste en bok nere vid Vallgraven då jag fick påhälsning av en kompis. Ni ser honom på bilderna nedan. Han höll mig sällskap en halvtimme eller så och visade sig vara en mycket renlig fågel. Han brydde sig i och för sig inte om min närvaro utan uträttade sina behov helt oblygt rakt framför ögonen på mig. Men, och det är detta som är intressant, sedan använde han sina stjärtfjädrar till att sopa ner sin egen spillning i Vallgraven så att ingen av misstag skulle råka trampa i den. Det är sånt jag gillar med fåglar och som gör dem överlägsna barn.






Stod det något vettigt i boken, kanske någon undrar. Jo, ett citat kan vara värt att lägga på minnet: "Det är så här man kan förändra ett helt levnadslopp - genom att göra ingenting."



Inga kommentarer: