söndag 6 september 2009

Kort eller kontanter?

Jag föredrar kortbetalning framför kontantbetalning. Jag betalar dock alltid med kontanter på restauranger, i små närbutiker, vid taxiresor, på pizzerior och liknande. Jag har hört alldeles för många personer berätta hur de dubbel- eller feldebiterats vid kortanvändning på sådana ställen. Nu handlar jag i och för sig aldrig i små närbutiker, åker sällan taxi, äter aldrig pizza, men om jag gjorde det skulle jag alltså betala kontant.

Storleken på köpesumman har ingen betydelse för om jag använder kort eller kontanter. Ibland tycker jag dock det är skönt att tömma plånboken på mynt och väljer av den anledningen bort kortet.

Ibland stöter jag på butiker som tar ut kortavgift för köp under en viss summa. Hellre än att tjafsa om kortavgiftens riktighet går jag istället vidare till ett mer kundvänligt etablissemang. (Ungefär på samma sätt som jag alltid går förbi butiker där ägaren står på utsidan och verkar ointresserad, kanske röker eller pratar med någon bekant. Visar man inte mer intresse för sin affärsrörelse än så förtjänar man inte mig som kund.)

Jag har förstått att det har gått lite mode i kortbetalning. Numera springer folk omkring utan plånbok och har istället ett litet etui med plats för endast kort och körkort. Så töntigt. Lika töntigt är att det fortfarande finns en del individer som tycker det är fräckt att flasha med stora sedlar och gärna springer omkring med tjocka sedelklämmor. Det är om möjligt ännu töntigare än kortetuiet. Nej, en riktig karl har fortfarande en ordentlig plånbok av svart läder där han får plats med ett dussin olika kort, sedlar och mynt, kvitton, tändstickor, huvudvärkstabletter, nycklar, fickkniv, ficklampa och annat nyttigt.

17 kommentarer:

Gustav sa...

Okej, det kanske inte är jättetöntigt med kortetui istället för plånbok, men lite töntigt är det. Att flasha med sedlar, däremot, är jättetöntigt, om detta kan vi väl vara överens?

Anonym sa...

Jag tycker mest du verkar väldigt osäker i din mansroll.

Gustav sa...

Anonym:

Den här bloggen är väldigt queer-vänlig och bryr sig därför mycket lite om vad som traditionellt betraktas som manligt respektive kvinnligt.

Anonym sa...

Ok, det missade jag i ditt inlägg. Det verkade mest bittert och trångsynt.

"Lika töntigt är att [..]"

"Nej, en riktig karl har fortfarande [...]"

Gustav sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Gustav sa...

Anonym:

Det här är inte vilken dussinblogg som helst. Sparsamt leverne kräver lite av läsaren. Om du är den typ av person som läser ord för ord och kontrollerar mot ordboken och inte blandar in egen analys, slår på ironi- och satirradarn samt mellanradernasonar, föreslår jag att du söker dig någon annanstans så att jag och alla trevliga bögar, flator och hudfärgshandikappade kan få diskutera ekonomi och politik i lugn och ro. Get the fuck out of my blog, som Gordon Ramsay brukar säga om sitt kök.

Anonym sa...

Ja här känner man sig ju välkommen! Varför inte försöka vara lite trevlig istället? Du kan inte förstå att man kan tolka ditt inlägg på det sätt jag gjorde?

Men jag ska lyda din uppmaning och inte komma tillbaka mer. Ha det bra!

Gustav sa...

Anonym:

Du kommer nog tillbaka. Alla kommer tillbaka. Men glöm inte det glada humöret. Det blir trevligare för alla då.

Herr K sa...

Personligen föredrar jag kort för att slippa ha växelpengar i plånboken (och ja, jag har en klassisk plånbok i skinn! ;-) ), samt att jag får en bättre överblick över mina utgifter genom internetbanken.

Däremot känner jag mig nästan naken utan 100-200 kr på fickan, det finns många småbutiker mm där man inte kan handla med kort. Växelpengarna åker sen ner i "sparbössan" när jag kommer hem.

Gustav sa...

Herr K:

Jag känner likadant. Pengar i plånboken är ett måste. Korten funkar ju inte alltid.

minna sa...

det är så jäkla orättvist. Ni män har allt. Min mulberry väska innehåller, plånbok, puder, läppstift, mascara, pincett,plåster, alvedon, en söt mynt ask, lite mer apoteksdroger,plåster vid skoskav, lite mer smink, borste, filofax, parfym,vattenflaska, ett par pradatofflor hittade jag längst i botten. + en jävla massa kvitton och skit...inte undra på att jag har ont i ryggen....helvete jag hittar aldrig mina nycklar och mobilen oh my god....jag behöver expertis hjälp, feng shuia sin jävla väska hjälpte inte heller...

Föresten Gustav , sa jag att det nya batman spelet är grymt till ps trean...í love it...nästan som gamla hederliga doom...=)

Gustav sa...

minna:

Må ditt förbannade ps3 brinna i helvetet tillsammans med xboxen och alla andra leksaker du skaffar dig "för barnens skull". :)

Ett alternativ till att låta leksakerna brinna i helvetet är annars att du, nu när du fått ett härligt skinande nytt ps3, gör dig av med ditt xbox 360, förslagsvis till en behövande medbloggare, som erbjuder sig att bekosta frakten.

Anonym sa...

"Kort eller kontanter?"
Så fylld med "fördomar" som jag är, så anpassar jag kortanvändandet efter situationen och platsen. Således planeras även kontantinnhållet i plånboken.
Anser jag att det finns risk att kortet försvinner utom synhåll är det cash som gäller, spec på de ställen som kallas nöjesetablissemang..
//WR

Gustav sa...

WR:

Att vara "fördomsfull" innebär i de flesta fall att agera utifrån beprövad erfarenhet.

imeriet sa...

En bra poäng som Herr K sa som jag gillar med kort, är just att man får en bra överblick. Man kan gå tillbaka på e-kontot och kolla allting. Själv använder jag kort i princip enbart. De få gånger det inte fungerar finns ofta en bankomat i närheten.

annami sa...

Ha Ha. Anledningen till kortbetalning ute på krog restauranger m.m är ju naturligtvis att de slipper betala dricks!! Alla 'märkvärdiga' människor med sina silveretuier, utan en peng på fickan är inte så märkvärdiga när de står med rumpan bar vid parkeringsautomaten och upptäcker att den andast tar mynt!!

Gustav sa...

annami:

Alla parkeringsautomater, betalautomater på bussar etc borde kunna ta kort, eller kanske betalning via mobiltelefon. Jag har för övrigt hört att det går utmärkt att betala med kort på en viss inrättning där man kan köpa prinsessbakelser. Har du också hört det?