söndag 23 augusti 2009

Sluta klaga, så svårt är det inte...

Västtrafiks nya betalsystem där man måste checka in och ut när man reser över flera zoner har orsakat en mindre folkstorm i Västra Götaland. Men så svårt är det faktiskt inte att använda det nya systemet. Låt mig ge ett exempel:

Om du t ex är ute och reser med dina barn, låt säga från Mölndal till Göteborg, och skall betala med pengar från ditt konto gör du så här: Använd de gula apparaterna. (När de blå apparaterna köptes in tänkte man inte på att flera personer kunde resa tillsammans, exempelvis en familj, och man tvingades därför köpa in en särskild apparat för att hantera dessa resor. Använd därför den gula apparaten.) Tryck först på knappen +. Tryck sedan in antalet vuxna, knappen V och antalet skolungdomar, knappen S och avsluta med att trycka på knappen K. Därefter gör du check in och eftersom det handlar om en flerzonsresa senare även check ut.

Det var väl lätt? Vi repeterar: Gul apparat, knappen +, knappen V, knappen S, knappen K, check in, check ut. Nu är det bara att ge sig ut och resa!

En sak till. Om du har en områdesladdning på ditt kort som du vill använda för att betala resan inom Mölndal och vill betala för dina barn med en kontantladdning på samma kort, samt för dig själv när du reser över zongränsen går detta inte. Då måste du skaffa (minst) ett kort till. Fråga inte föraren om du är osäker.

Kan ett system bli enklare? Jag tror inte det. Att helt enkelt stämpla det antal kuponger som krävs är för simpelt och erbjuder inte samma intellektuella stimulans som det nya systemet.

Några bilder:


8 kommentarer:

Anonym sa...

Hur checkar jag ut när bussen jag skulle byta till och checka ut på har gått och jag får gå tre kilometer hem. Det förutsätts att trafiken alltid fungerar perfekt och det gör den inte

Gustav sa...

Anonym: Är du dum eller? Systemet är lätt, mycket lätt, att förstå och det fungerar perfekt vilket även gäller trafiken. :)

Mattias sa...

:-D

Anonym sa...

ha ha klockren satir, för det hoppas jag det var. För krångligare system kan man knappast skapa.
Förresten så kommer nu GU att ge en fempoängskurs i västtrafiks nya system. "att åka kollektivt i Väst, så här gör du"

martin

Hydrazine sa...

Anonym:
Du skall checka ut redan när du går av den första bussen/spårvagnen, alltså spelar det ingen roll om bussen du tänkt byta till redan har gått.
På bussen du byter till skall du sedan också checka in och ut.

Visst är det surt när trafiken inte håller tidtabellen, men detta påverka inte hur du som resenär skall använda ditt kort.

Anonym sa...

Själva poängen med systemet är att få igång ett samtal mellan olika resenärer på vagnen/bussen, i media, på webben - trist att inte det framgått av instruktionerna... Det är ett ginidrag för att åka sammanhållningen i samhället. Och få oss att riktia uppmärksamhet mot varandra och ett fånigt biljettsystem som borde stoppats för länge sedan. Men det är väl några som måste få ett annat jobb innan det kan ske och vi få ett enkelt och fungerande system. :-D

Anonym sa...

Lyssna på dig själv och det du har skrivit "När de blå apparaterna köptes in tänkte man inte på att flera personer kunde resa tillsammans, exempelvis en familj, och man tvingades därför köpa in en särskild apparat för att hantera dessa resor."

MAN TÄNKTE INTE...dvs vad fan har de gjort med de första 300 miljonerna som systemet kostar. Hur mycket mer skall det få kosta?

Gustav sa...

Anonym 17:39

Ett bra system måste naturligtvis få kosta en hel del pengar. Utöver de blå och gula maskinerna finns för övrigt en tredje maskin åt personalen på Västtrafik. För de 300 miljonerna får man alltså tre olika maskiner, dvs varje maskintyp kostar bara max 100 miljoner kr.

En sak som jag tycker skall få kosta pengar är utbildningen av personalen. Tydligen är det så att alla anställda har blivit utbildade på det nya systemet av särskilda instruktörer, men trots det finns forrtfarande många chaufförer och kundtjänstmedarbetare som ger allmänheten felaktiga besked. Detta är beklagligt. Kanske bör man låta de anställda genomgå en särskild högskoleutbildning i det nya betalsystemet? Tanken bör i varje fall övervägas.