måndag 11 maj 2009

Vad göra med utdelningen?

Industrivärden handlades idag utan rätt till utdelning och därmed kommer jag nästa vecka att ha en liten summa pengar som jag gärna återinvesterar i aktier. Jag har redan tidigare bestämt att jag lägger ihop alla utdelningar i en pott. Däremot är jag inte längre säker på om jag skall öka i ett befintligt innehav. Jag har nämligen tittat lite på investeringsföretaget Lundbergs och till rätt kurs är det möjligt att jag slår till. Det kommer inte att handla om mer än 10 eller 20 aktier och ett eventuellt köp kommer i så fall att bli det första aktieköpet i kapitalförsäkringen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Skänk din utdelning till välgörande ändamål. De slipper betala den 30% skatten och du gör en god gärning.

"När du skänker aktieutdelning till en ideell organisation betalar du inte någon skatt på din gåva. Man kan enkelt säga att den ideella organisationen får 10 kronor, istället för 7 kronor om du hade betalat skatt."

Om du handlar i kapitalförsäkring gäller inte 30%-uppsidan men den goda insatsen är lika god likaså

De kanske kan använda din peng till en förbättrad barnuppfostran.

Gustav sa...

Anonym:

Bra tips!