lördag 9 maj 2009

Stockholmare gynnas på vår bekostnad

Visst är det trevligt att läsa hur Finanskvinnan frotterar sig på bolagsstämmor i Stockholm. Hon bjöds på kaffe, bullar, juice och presenter. Alla 40 000 aktieägare i Industrivärden fick betala, men endast några hundra som bor i närheten av huvudstaden kunde deltaga i festiviteterna. Så fräckt. Så oerhört fräckt.

Alla aktieägare skall behandlas lika. Så står det i Aktiebolagslagen. Trots det fick Finanskvinnan och Stockmannen gå hem med varsin tygkasse och magen full med välsmakande bulle och juice samtidigt som jag satt hemma med värkande nacke och en kopp påste. Jag äger betydligt fler aktier i Industrivärden än Finanskvinnan men fick trots det varken kaffe, tygkasse eller bulle. Den enda tygkasse jag har fått på sistone var när jag bokreahandlade på Adlibris, och Adlibris behandlade minsann alla sina kunder likadant, oavsett var i landet de råkade bo. Jag bor i Göteborg och fick en tygkasse. Finanskvinnan bor i Stockholm och hon skulle också ha fått en tygkasse. Det är så det skall gå till.

De flesta börsbolagen har sitt säte i Stockholm. Det spelar ingen roll om verksamheten huvudsakligen är förlagd i någon helt annan del av landet, huvudkontoret skall minsann ligga i Stockholm ändå. Det är av denna anledning Stockholm är en sådan välmående stad. Alla svenskar subventionerar stockholmarna genom att betala för politiska och ekonomiska ledningsfunktioner som sysselsätter hundratusentals högavlönade stockholmare, men som lika gärna skulle kunna ligga någon annanstans, till exempel i Göteborg.

Aktieägare som inte bor i Stockholm borde få högre utdelning som kompensation för alla presenter som kastas efter stockholmarna på bolagsstämmorna. Kaffe, juice, bulle och tygkasse har ett värde på cirka 200 kr. Jag förväntar mig att få åtminstone 200 kr extra i utdelning nästa vecka!

När jag går på bolagsstämma i Volvo, SKF eller något annat Göteborgsbaserat företag säger jag av ren solidaritet alltid Nej, tack! till de tilltugg som bjuds mig. Inte skall väl jag gotta mig på de andra aktieägarnas bekostnad?

Är det förresten nödvändigt att alltid hålla bolagsstämma i Stockholm bara därför att det är där företaget råkar ha sitt säte? Investmentbolaget Latour, med huvudkontor i Göteborg, kan till exempel hålla sin stämma i både Göteborg och Stockholm. Om stämman alternerar mellan olika orter ges alla aktieägare möjlighet att delta. Ett annat alternativ är att det stämmohållande företaget bekostar en videolänk till olika städer runt om i Sverige. Då skulle jag kunna sitta på en restaurang i Göteborg och lyssna på Anders Nyrén samtidigt som jag avnjuter en kopp kaffe på Industrivärdens bekostnad på precis samma sätt som en viss Finanskvinna.

7 kommentarer:

Admin sa...

Ja, orättvisorna viner sannerligen kring årsstämmorna!

Jag tycker också videolänk vore ett bra alternativ. Undrar hur man kan lösa röstningen då?

Admin sa...

På Ratos stämma fick jag förresten en gratis penna. Den hade jag med mig och antecknade med.

Anonym sa...

Goa gubben, stackars dig, visst är det synd om dig.
Flytta till Stockholm om det är så viktigt för dig.
Livet är orättvist. Så är det. Goa gubben.

Jag vet sa...

Anonym,

Gustav ger ett begåvat intryck, så varför jössenam skulle han flytta till Stockholm?

Gustav sa...

Finanskvinnan:

All röstning skulle kunna ske via internet redan innan stämman äger rum. Eftersom valhemligheten inte är relevant i bolagsröstningssammanhang kan mycket enkla lösningar användas, säkerheten ställer alltså inte till några problem. Om några nya frågor skulle dyka upp på själva stämman kan alla som följer stämman hemma via videolänk enkelt delta även i den röstningen.

Ratospennan bryr jag mig inte om men jag skulle mycket gärna vilja se en bild av din tygkasse. Går det att ordna?

Jag vet:

Om vi för en stund ignorerar vissa instabila personer som enbart kommer med negativa kommentarer på just min lilla blogg av alla bloggar i hela världen vill jag säga att det är enbart stockholmare som tror att Stockholm är centrum för något. Vi västkustbor vet bättre. :)

Admin sa...

Nej, foto får du klara dig utan. Men den var svart med vitt tryck, av lite större modell och med bottenplatta. Mycket användbar!

Gustav sa...

FK: Det verkar vara en riktigt fin och användbar kasse! Jag förstår att du väljer att inte visa upp den eftersom det skulle riskera att ytterligare piska upp känslor hos de aktieägare som blev utan.