måndag 18 maj 2009

A-kasseavgiften chockhöjs (och sänks sedan)

Ett brev informerade mig idag om att min avgift till A-kassan kommer att höjas rejält. Det är den höga arbetslösheten som tvingar fram höjningen. Om alla arbetslösa medlemmar i min A-kassa skaffade jobb, alternativt bytte till en annan A-kassa, skulle avgiften istället kunna sänkas. Det vore bättre för min privatekonomi.

A-kasseavgiften kommer att sänkas med 50 kr för alla den 1 juli. För de flesta gäller alltså att de får en höjning av avgiften från och med 1 maj och en sänkning med 50 kr i juli. Trots denna sänkning kommer nog de allra flesta ändå att betala betydligt mer i A-kasseavgift i år än de har gjort de senaste åren.

Till Er som eventuellt är missnöjda vill jag slutligen säga: Var inte missnöjda! Regeringen har genom kraftiga skattesänkningar på arbete kompenserat för alla A-kasseavgiftshöjningar flera gånger om.

Inga kommentarer: