torsdag 2 april 2009

Att återinvestera utdelningar

Investor handlades igår utan rätt till årets utdelning om 4 kronor per aktie. Därmed börjar utdelningssäsongen ta fart på allvar.

En trevlig tanke är att återinvestera utdelningen i nya aktier och därmed utan nya insatser kunna se aktieantalet, och förhoppningsvis även utdelningen, öka från år till år. Problemet med detta är att det för mig i så fall handlar om allt för små belopp per aktieslag och att courtaget äter upp oacceptabelt mycket av pengarna. Jag gillar ändå tanken med återinvesterade utdelningar och tänker därför slå ihop årets utdelningar till en enda pott, som jag använder för att öka i ett av mina bolag.

Någon gång i april eller maj kommer jag att genomföra köpet. Jag har fem alternativ. Kanske låter jag tärningen avgöra.

Inga kommentarer: