lördag 20 december 2008

Jävla skitteknik

Min nya telefon har inbyggd GPS. Telefonen innehåller flera olika träningsprogram baserade på GPS-mottagaren. Idag testade jag avståndsmätaren. Jag gick min vanliga runda och lät samtidigt telefonen mäta upp sträckan. Det visade sig att promenaden bara var ungefär hälften så lång som jag hade trott. Jag måste gå rundan två gånger för att få tillräckligt med träning.

Det här kan inte stämma, tänkte jag. Nåt måste vara fel. Jag gick därför samma runda en gång till och fick exakt samma resultat. Jävla skitteknik som tvingar mig att promenera mera.

Japp. Som ni kan se har etiketten "träning" nu blivit använd två gånger. Här händer det minsann grejer och det är inte ens dags för nyårslöften ännu.

2 kommentarer:

Jag vet sa...

Själv köpte jag en GPS -klocka, eller vad det heter, i somras. Alltså speciellt gjord för att mäta och klocka träningsrundor. Inte för att jag elittränar, men även för en haltande sjukpensionär kan det vara intressant, tyckte jag.

Den fungerar utmärkt för det mesta, men går man för mycket kringelikrok, nära höga byggnader eller i skogen är den värdelös.

Kanske nåt liknande med din telefon?

Gustav sa...

Jag vet: Jag tror den mäter rätt. Telefonen ritar ju upp en kurva över rutten och det borde då inte vara möjligt med jättestora fel om den har kontakt med satelliter i sådan omfattning att man kan se precis hur man har svängt under promenaden. Men jag är ju ingen expert! :)