torsdag 27 november 2008

Ny mobiltelefon

Idag har jag så äntligen köpt en ny mobiltelefon. Jag är mycket nöjd med mitt köp, trots att själva telefonen ännu inte har anlänt. Jag har nämligen under en tid lyckats hålla tillbaka min köplust och avvaktat ett bra erbjudande (för just denna telefon). Idag dök det så upp och genom att byta operatör från Tele2 till Telenor (jag vågade inte välja 3 efter att Finanskvinnan beskrivit hur detta företag drivit henne till vansinnets gräns) får jag en obunden telefon gratis samtidigt som jag får ringa för hela abonnemangsavgiften. Min effektiva kostnad jämfört med idag blir 250 kr i inträdesavgift samt en högre minimidebitering med 30 kr per månad, totalt 610 kr på ett år (egentligen mindre än 610 kr eftersom jag redan idag ofta ringer för mer än minimidebiteringen hos tele2). Telefonen kostar normalt sett cirka 2 500 kr utan abonnemang.

Den gamla, inte fullt lika sparsamma Gustav hade gått iväg till närmaste butik och köpt önskad telefon vid första bästa konsumtionslust. Jämfört med slösgustav har alltså cirka 1 900 kr sparats in och dessa pengar skall konsumeras upp till sista slanten.

Inga kommentarer: