lördag 6 september 2008

Uppmuntrande lönestatistik

LO-Tidningen har sammanställt lönenivåerna för Sveriges yrken under 2007. Det jag främst lägger märke till är att även de yrken som ger lägst lön faktiskt i genomsnitt ger löner som man kan leva väl på. Lägst betalda är Kaféföreståndare med en genomsnittlig månadslön på 17 100 kr. En Kontorsstädare tjänar runt 17 900 kr.

I Sverige verkar det inte finnas någon vit arbetsmarknad som tvingar arbetstagarna till dubbeljobb eller omänskliga livsvillkor. Detta känns uppmuntrande.

Huruvida Sverige har lägre eller högre löner för låglöneyrken än andra jämförbara länder i Europa vet jag inte. Det finns dock en god arbetsmarknad för okvalificerad personal, t ex inom olika serviceyrken, i våra grannländer Norge och Danmark, dit många unga svenskar också söker sig.

Det lär dock bli svårt att bibehålla en relativt hög lönenivå för okvalificerad arbetskraft om ingenting görs åt den växande svarta arbetsmarknaden. Okvalificerad arbetskraft gör förmodligen också bäst i att så gott det går motverka den ökning av arbetskraftsutbudet som blir fallet av en okontrollerad arbetsmarknad med fri arbetskraftsinvandring eller ett stort inflöde av låglönevilligt folk från tredje världen.

2 kommentarer:

Bryggarn' sa...

Man borde bara få skaffa 1 barn om båda i paret är okvalificerade. 2 om en i paret har universitetsexamen och uppmuntras till att skaffa 3 barn om båda makarna är högutbildade.
Annars riskerar man idiocracy vilket förövrigt är en galet skoj och tänkvärd film. Eller hur är det du tänker? ;-)
(Denna kommentar bör läsas med en stor portion humor och tas med en likaledes stor nypa salt)

Gustav sa...

markus:

Hur jag tänker? Jag tycker det är positivt att lönerna för okvalificerade yrken är så höga att man klarar att leva ett drägligt liv. Jag håller alltså inte med t ex professorn i nationalekonomi, Marian Radetzki, som vill se halverade löner för de sämst betalda på arbetsmarknaden. Jag skulle inte vilja leva i ett land där det inte går att nå en dräglig levnadsnivå trots heltidsarbete, dvs tvingas välja bort barn, eget boende och liknande. Nyliberalismen fyller mig fortfarande med avsmak.