tisdag 19 augusti 2008

Sparsamt leverne - En blogg i tiden

Få bloggläsare har kunnat undgå mitt ursinne över borgerlighetens och socialdemokraternas sanslösa försvarsneddragningar på senare år. Mitt stöd för den nya signalspaningslagen är också välkänt.

Sparsamt leverne är alltså en blogg i tiden. För ingen kan väl mot bakgrund av Rysslands aggression i Georgien längre hävda att det inte finns något behov av en stark svensk försvarsmakt samt en försvarsunderrättelsetjänst som håller koll på Ryssland?

2 kommentarer:

Sjukpensionären sa...

Sverige borde helt klart gå med i Nato. Jag tycker inte om den fega svenska alliansfriheten. Ryssland är ett hot, men det största är ändå islamismen som sprider ut sig i europa och världen.

Jag hoppas Sverige kommer närma sig USA ännu mera. Det är bra både för vår egen säkerhet och det enda moraliskt riktiga för det land som gör så mycket för oss.

Gustav sa...

sjukpensionären:

Jag har själv inte tagit ställning för eller mot NATO trots att jag har funderat i åtminstone 10 år. Oavsett om vi går med i försvarspakten eller inte gäller ändå att Sverige på egen hand skall ha slagkraft nog att tillfoga vilken tänkbar fiende som helst sådana förluster att nyttan med ett eventuellt angrepp inte överväger förlusterna. Det går knappast att stå utanför NATO någon längre tid när våra politiker nu i princip har avskaffat Sveriges militära förmåga. Kanske är det NATO-medlemskap som har varit (borgarnas) plan hela tiden?

Hotet från islamismen i Europa bemöts knappast bäst med militärt våld. Nej, den bekämpas bäst med befolkningskontroll.