söndag 29 juni 2008

USA trappar upp krigsförberedelser

Amerikansk press rapporterar under söndagen att amerikanska specialförband opererar inne i Iran i detta nu. Man kidnappar bland annat iransk militär personal och tar dem med till Irak för förhör. Enligt uppgift gick kongressen förra året med på presidentens förslag att öka anslagen till hemliga militära specialoperationer inne i Iran. Sådana operationer brukar förebåda krig, och frågan alla ställer sig nu är om president Bush tänker attackera Iran innan hans ämbetsperiod går mot sitt slut.

Det är uppenbart att president Bush inte tänker acceptera ett Iran med kärnvapen. Helst ser han nog att frågan kan lösas avtalsvägen men om detta inte går är han beredd att gripa till vapen.

President Bush är en principfast man värd vår beundran och även om jag delar hans grundinställning att Iran till varje pris måste förhindras att skaffa kärnvapen, hoppas jag ändå att ett eventuellt krig skjuts på framtiden. Av rent privatekonomiska skäl säger jag nej till ett krig mot Iran nu. Den globala ekonomin, med oljepris, tillväxt och börser måste ges tid att stabilisera sig innan vi kan ta itu med Iran. Risken för negativa ekonomiska följdverkningar vid ett angrepp mot Iran är annars för stora.

Huruvida president Bush tar ekonomiska hänsyn i beaktande innan han ger order om ett militärt angrepp mot Iran är osäkert. Helt säkert är dock att Israel inte gör det. Israel bedömer hotet mot nationen och agerar därefter. Om USA inte tar till vapen kommer Israel göra det om detta är vad som krävs för att hindra Iran från att bli en kärnvapenmakt.

New York Times

2 kommentarer:

Sjukpensionären sa...

Det behövs ett nytt krig. Känner mig uttråkad. Lite mer action på nyheterna skulle pigga upp.

Gustav sa...

sjukpensionären:

Ja, kriget mot terrorismen är svårt att följa framför tvn eftersom CIA:s lönnmördare sällan åtföljs av tv-kameror. Vad vi behöver är ett gammalt hederligt högteknologiskt bombkrig! :)

Jag skulle i och för sig föredra Saudiarabien som krigsmål men antar att jag får nöja mig med Iran.