måndag 10 mars 2008

Dags för nästa nedgångsfas?

Det verkade ett tag som om börserna hade stabiliserat sig efter januari månads stora ras. Nu blir jag dock inte förvånad om det fortsätter nedåt med ytterligare 10 procent. Det är aldrig för sent att sälja men nu känns det faktiskt så. På köpfronten finns inte mycket att göra eftersom jag utöver min buffert på 51 000 kr, som jag inte rör, bara har några enstaka tusenlappar tillgängliga för nya aktie- och fondköp. Nu när det har gått dåligt så här länge kanske det är lika bra att börsen inte rör sig uppåt på ett bra tag, så att man får möjlighet att månadsspara till, vad vi hoppas är, låga kurser ytterligare någon tid.

Jag kan tänka mig att motivationen hos många sparare påverkas negativt av börshumöret. Man vill ju så gärna att kapitalet skall växa varje månad. Och gör det inte det kan man ju lika gärna köpa prylar för pengarna, tänker nog många. Personligen drabbades jag idag av en liten köpimpuls när jag såg en mobiltelefon med inbyggd GPS. Tänk vad härligt att inte behöva gå vilse längre, tänkte jag! Min låga konsumtionslust tycktes som bortblåst. Jag tvingades anstränga mig för att skaka bort Herr Slösa ut huvudet. Humöret är dock på topp och snart är det vår med allt vad det innebär av skränande fiskmåsar utanför sovrumsfönstret.

5 kommentarer:

Per Penning sa...

Gratulerar till att du lyckades kväsa Herr Slösa! :)

Anonym sa...

Jag fungerar tvärtom, i vart fall tills utdelningarna kommer i april/maj. Jag vill återköpa maximalt med aktier för mina utdelningspengar. Och eftersom jag kommer att vara en nettoinvesterare de närmaste åren är det bara trevligt med låga P/E tal.

Usch och fy för uppgång ;)

Gustav sa...

jeppe:

Jo, det var väl Buffet som sa det där om att vara en nettoinvesterare. Men hur kul är det att satsa pengar på en sjunkande börs i fem år? Motivatonen lär tryta förr eller senare.

David sa...

Ja, det är ett Buffetcitat.

Citatet är dock förhållandevis irrelevant, då jag inte känner till en nedgångsperiod som varat i fem år. Att göra bra affärer är något som i alla fall jag ser mig nöjd med för tillfället, och så länge kassaflödet tickar på från ens extraknäck behöver jag ju inte vara orolig.

Mvh David

Gustav sa...

david:

Jag vet inte om jag egentligen är intresserad av att göra sådana "affärer" som man ganska omgående kan se om de blir bra eller inte. Jag är supernöjd om mina placeringar på 5-10 års sikt ger en genomsnittlig årlig avkastning på 10 procent.