fredag 22 februari 2008

Gästinlägg av Jeppe

Kärnkraft mer lönsamt än vindsnurror
” Satsa inte allt på en eller ett fåtal aktier. Köp 10 till 15 aktier i 5 till 6 olika branscher. Då är du mindre exponerad för svängningarna i både bolag och branscher. En ordentlig riskspridning ger ett visst skydd om några enstaka aktier i portföljen faller i värde.”

Följande citat är hämtat från aktiespararnas ”gyllene regler”. Jag är den första på att skriva under på klokheten i att ha en diversifierad portfölj. I min portfölj befinner sig i dagsläget 21 stycken olika aktier varav 10 stycken investmentbolag, det vill säga ett väldigt brett ägande beaktat det direkta och indirekta ägandet.

En form av diversifiering som dock inte ägnas särskilt mycket kraft åt är valutadiversifieringen. De flesta äger enbart svenska aktier (som dock är påverkade av omvärlden). Är detta lämpligt sett till kronans skakiga historia? Nej, enligt mig. Med anledning av detta äger jag i nuläget aktier i fyra valutor, US dollar, KAN dollar, Euro, SEK samt håller uppsikt på aktier i ytterligare valutor som jag på sikt hoppas kunna förvärva.

Det största argumentet mot en stor portfölj, och som också till viss del kan appliceras på utländska aktier, är försvårandet att ta in och bearbeta information om alla innehav. Detta är onekligen den stora akilleshälen i min investeringsfilosofi. Lösningen på detta heter, förutom att givetvis läsa så mycket du kan, att hålla sig till stabila förutsägbara bolag.

För att illustrera vad jag benämner som ett stabilt bolag kan vi titta på kraftbolaget E.ON, ni har säkert sett reklamen för E.ON Sverige som ägs till hälften av koncernen E.ON AG noterat på Frankfurt börsen. Jag är sedan en tid delägare till detta enorma bolag som är lite av Vattenfalls motsats, de har minskat på sin kolkraftsutvinning för att istället fokusera på kärnkraft och gas. Tillväxten sker främst genom förvärv och lönsamheten har kraftigt förbättrats senare år genom stigande energipriser. E.ON är så stora i Europa att de har blivit en riktigt glufs-glufs som handlar på friskt och på så sätt minskar den redan dåliga konkurrensen på kraftmarknaden ytterligare, deras lönsamhet avspeglas sedan i den dåliga konkurrensen. En viss risk för att EU-kommissionen kommer ha åsikter om prissättningen kan vara en brasklapp (likt på kommunikationsområdet).

Ett nära exempel för oss svenskar är att det numera enbart återfinns ett mindre noterat kraftbolag på börsen, Elverket i Vallentuna, som E.ON Sverige har lagt ett bud på. Enbart E.ON Sverige ämnar investera 25 miljarder kronor den närmaste tre års perioden!

Sett till aktieutveckling har aktien gått bra sedan millennieskiftet och gett en utveckling på +163 % (exkluderat utdelningar) och med en genomsnittlig utdelningstillväxt på 15.9% (årets utdelning ej ännu känd). Med andra ord ett mycket stabilt företag som knappast kommer ha några problem att i framtiden sälja sina produkter, efterfrågan på el kommer näppeligen att försvinna. Detta är dock ett faktum som återspeglas i kursen som vid början av året var ansträngande hög och aktien toppade på 152€. I samband med de allmänna kursfallen fick sig även E.ON en törn och handlas idag runt 127€ vilket ger oss ett P/E på 16.7 räknat på förra årets vinst och troligtvis runt P/E 15 på årets vinst. Sett till den historiska utdelningstillväxten får vi en utdelning på cirka 3.9 € vilket ger oss en direktavkastning på 3 %, helt okej för ett företag av E.ON:s kaliber. Till detta återfinner vi även återköp vilket ytterligare gagnar aktieägarna.

E.ON kan för oss under 28 som är medlemmar i unga aktiespararna månadssparas courtagefritt genom andelsorder hos Aktieinvest. Övriga kan månadsspara till ett lägre courtage. Aktieinvest erbjuder denna möjlighet på en rad större bolag runt om i världen.

Då detta är mitt första blogginlägg någonsin ber jag er läsare om ris och ros. Tack för att ni läste, Jeppe.

Tack för detta intressanta och lärorika inlägg Jeppe!

//Gustav

6 kommentarer:

Admin sa...

Tycker det var ett mycket intressant blogginlägg. Jag har sett att energibranschen gått bäst för dagen ganska ofta på sista tiden.

Anonym sa...

hejsan bambi, välkommen till bloggvärlden! jag tänkte bara informera dig om att det finns nånting som heter sparkonto som finns att hitta med typ 3-4 procents ränta på.. Det kanske vore nånting för dig istället som uppenbarligen e livrädd för "risker" (läs möjligheter)? =P

Anonym sa...

Bea:

Syftar du på mig (gästbloggaren)? Jag är inte rädd för risker överstigande bankräntan men jag tycker inte om dålig riskjusterad avkastning. Jag har lite svårt att se vad du egentligen förespråkar och vill säga?

Anonym sa...

Ja ville inte så mycke, mest säga hej. Din investeringsstrategi verkar perfekt. Oklanderlig.

Kanske menade jag dock också att eliminerar man sig från eventuell dålig riskjusterad avkastning så eliminerar man sig ju också från eventuell BRA riskjusterad avkastning.

Anonym sa...

Perfekt och oklanderlig investeringsstrategi, nja knappast. Snarare tankar och funderingar som någon måhända har utbyte av. Resultatet får jag se först om många år.

Vad jag tror du vill mena är att det lönar sig att ta risker för att hög risk medför en högre avkastning och att undvikandet av risker kommer försämra min avkastning? Att undvika dålig riskjusterad avkastning däremot borde vara något alla strävar mot men få klarar av då det är svårt att avgöra avkastningen på förhand.

Hej på dig också!

Gustav sa...

Bea:

Istället för att sitta uppe och trakassera mina gästskribenter föreslår jag att du själv skriver ihop ett gästinlägg. Min blogg behöver nämligen lite av din hmm, hur skall jag uttrycka mig, perversa ungdomsjargong och underfundiga löjligt coola humor.