onsdag 30 januari 2008

SEB + terrorism = sant?

Enligt CNBC vill den saudiske prinsen Al-Waleed bin Talal samarbeta med SEB i någon form, skriver Dagens Industri. Nu är jag inte kund hos SEB, men något som definitivt skulle få mig att byta bank vore om min bank köptes upp av Saudier, samarbetade med Saudier eller på något vis allierade sig med Saudier.

De saudiska "prinsarna" har tillskansat sig inkomsterna från oljan på illegalt vis. Saudiarabien är en diktatur och det är medlemmarna av kungafamiljen som framförallt har byggt upp gigantiska förmögenheter med hjälp av oljan.

Saudiarabien som stat använder oljepengarna till att sprida wahabismen, en extrem variant av extrem islam. Man kommer till exempel att finansiera en ny moské i min hemstad Göteborg. Nu är det inte moskébyggande och islamistisk statsfinansierad missionsverksamhet i väst eller det faktum att kyrkor inte tillåts byggas i Saudiarabien som gör att jag direkt skulle byta bank om den köptes upp av saudiska intressen. Ej heller är det den privata terrorfinansieringen som många rika saudier och saudiska prinsar ägnar sig åt (majoriteten av kaparna den 11 september var saudier, detta var ingen slump). Nej, det är helt enkelt så att Saudiarabien som stat med sina förskräckliga sharialagar, sina rasistiska religionslagar, sitt kvinnoförtryck och sin syn på omvärlden är något jag inte vill smutsa ner mig på. Jag bojkottar allt som har med Saudiarabien att göra.

En positiv bieffekt av omställningen till ett oljefritt samhälle är att våra pengar i mindre utsträckning kommer att skickas i riktning mot Arabiska halvön där de kan användas för att upprätthålla ett medeltida förtryckarsamhälle samt bekosta terror riktad mot västvärlden. Det är helt absurt att hundratals miljarder dollar årligen flyter från väst till stater som betraktar väst som sin fiende. Mina pengar får dom dock inte och jag uppmanar alla som är kunder hos SEB att byta bank omedelbart om ett svensk-saudiskt banksamarbete kommer till stånd.

1 kommentar:

Anonym sa...

Shit, du e inte den som e den du..