tisdag 1 januari 2008

Sammanfattning av sparåret 2007

Summan av mina tillgångar har under året ökat med 81 652 kr, från 103 059 kr till 184 711 kr. Ökningen motsvarar 79,2 procent.

Sparandet har under 2007 uppgått till 71 191 kr, vilket blir i genomsnitt 5 932 kr per månad. Spridningen är dock stor, sparandet har varierat mellan som minst 2 231 kr och som mest 10 521 kr per månad. Sparandet per månad har ökat successivt under året, dels i takt med stigande inkomst dels genom ett sjunkande intresse för konsumtion.

Fonder och aktier har under året bidragit med sammanlagt 10 461 kr i värdeökning. Aktierna har dock minskat i värde vilket gör att fonderna har ökat i värde med mer än denna summa. Sammantaget har avkastningen på fonderna och aktierna under året varit högre än man långsiktigt kan förvänta sig (jag är mycket nöjd om avkastningen årligen överstiger 15 procent). Fondportföljen behöver dock vässas lite. Jag har redan påbörjat ommöbleringen genom att sälja Japan och köpa New Energy. Jag återkommer snart med fortsättningen.

2 kommentarer:

Per Penning sa...

Att sälja Japan är nog en god idé. Däremot står jag själv ganska ställd fortfarande var jag ska lägga mitt sparande framöver..

Gustav sa...

Det är hopplöst att sia om framtiden. Jag känner dock på mig att det är Rysslands år i år och tänker pytsa in en hel del nya pengar i Rysslandsfonden i början av året.

Japan ja...trots att jag har en personlig regel som säger att jag aldrig skall följa experters råd gjorde jag så i början av 2006. Jonas Lindmark från Morningstar heter den jäkeln som rekommenderade Japan. Nu har han nyligen rekommenderat Japan ännu en gång, men om detta har jag redan skrivit ett helt inlägg i bloggen nyligen.