torsdag 29 november 2007

Spara pengar med kreditkort

Jag skaffade nyligen ett Mastercard-kreditkort. Tanken med detta är att spara in ett par hundralappar per år på att ha mina pengar på ett sparkonto som ger ränta snarare än på lönekontot som inte ger någon ränta alls. Jag betalar redan idag nästan alla köp med debetkort. Skillnaden är att man med ett kreditkort betalar alla inköp under perioden vid ett och samma tillfälle. Så länge man betalar det utgående saldot direkt är krediten räntefri. Kortet är gratis men bankens tanke är naturligtvis att kunderna inte skall betala krediten direkt utan delbetala till hög ränta.

Förhoppningen är också att kreditkortssammanställningen skall bidra till en förbättrad ekonomisk överblick i och med att jag ser den senaste periodens alla inköp i ett dokument.

Det är sällan man hör någon säga att kreditkort kan användas för att spara pengar. Men för en person som inte har för avsikt att betala några krediträntor kan så faktiskt vara fallet.

2 kommentarer:

Miss Millionairess sa...

Har i England ar detta rekommenderat av vissa "konsumentkampar". De kallar det for stoozing och som du sager gar det ut pa att anvanda kreditkort till alla inkop medan din lon sitter pa ett konto med hog ranta. En intressant lank om du vill lasa lite mer om detta ar http://www.moneysavingexpert.com/cards/stooze-cash-credit-cards. Sjalv litar jag inte tillrackligt pa mig sjalv for att gora detta riktigt annu...

Gustav sa...

Miss Millionairess:

Tack för länken! Kul att veta att jag inte var helt fel ute. Kan tänka mig att vissa av principiella skäl tycker att man aldrig skall befatta sig med kreditkort, men om man bara kan hålla sig borta från krediträntorna skall det inte vara några problem